Lokalizacja zaginionych kości w ptasim embrionie (na górze) i czaszce dinozaura. Lokalizacja zaginionych kości w ptasim embrionie (na górze) i czaszce dinozaura. Wikimedia Commons / Wikipedia

Zaginione kości

Naukowcy dostarczyli kolejnych dowodów potwierdzających pokrewieństwo współczesnych ptaków z prehistorycznymi drapieżnymi dinozaurami.

Choć ich wygląd na to nie wskazuje, ptaki to potomkowie przemierzających Ziemię 200 mln lat temu dinozaurów. W drodze ewolucji utraciły charakterystyczne dla swoich kuzynów uzębienie, zwiększyły pojemność czaszki, wielkość mózgu i oczu. Ich czaszka składa się z wielu kości, które razem tworzą anatomiczną i funkcjonalną całość. Ale naukowców od dłuższego czasu zastanawiało, dlaczego brakuje wśród nich kości przedczołowej i zaoczodołowej. U dinozaurów znajdowały się one odpowiednio w kąciku oka i za gałką oczną. Przeprowadzone na embrionach badania pozwoliły odnaleźć zgubę. Okazało się, że u ptaków kości te są obecne, ale jedynie w rozwoju zarodkowym. W miarę rozwoju embrionu łączą się one z pozostałymi kośćmi czaszki i dlatego w dorosłym życiu osobniczym nie pozostaje po nich żaden ślad. „Wewnętrzny dinozaur” pojawia się w czasie embrionalnego rozwoju ptaków, ujawniając skrzętnie ukrytą historię ewolucji obu grup.

Wiedza i Życie 1/2019 (1009) z dnia 01.01.2019; Sygnały; s. 17