Kaktusy ­strzegą zgromadzonej wody na ­wiele sposobów. Najbardziej charakterystycznym jest mnogość cierni. Kaktusy ­strzegą zgromadzonej wody na ­wiele sposobów. Najbardziej charakterystycznym jest mnogość cierni. Shutterstock

Strażnicy wody

Rośliny ­podobne do drzewidła (Pereskia) były przypuszczalnie przodkami kaktusów.Shutterstock Rośliny ­podobne do drzewidła (Pereskia) były przypuszczalnie przodkami kaktusów.
Żyjące w skrajnie suchych warunkach kaktusy osiągnęły mistrzostwo w zbieraniu i ochronie wody.

Po drugiej stronie globu, na zachodnim wybrzeżu Ameryki Południowej, leży jedno z najmniej przyjaznych życiu miejsc na Ziemi. Znajdująca się na wysokości sporo powyżej 2000 m n.p.m. pustynia Atakama służy inżynierom budującym sondy planetarne za poligon doświadczalny. To w tym najsuchszym miejscu świata, wystawionym na palące słońce i zabójcze promieniowanie ultrafioletowe, mogą oni sprawdzić, czy ich próbniki są w stanie wykryć najmniejsze ślady życia bądź jego całkowity brak. Ale natura nigdy nie jest bezradna i o ile na Atakamie nie brakuje miejsc kompletnie jałowych, o tyle jeszcze więcej jest takich, gdzie życie ma się całkiem nieźle.

Wiedza i Życie 9/2017 (993) z dnia 01.09.2017; Botanika; s. 44