Po wykluciu z jaj młode krzyżaka dwubarwnego (Araneus marmoreus) przez kilka dni przebywają razem. Po wykluciu z jaj młode krzyżaka dwubarwnego (Araneus marmoreus) przez kilka dni przebywają razem. BE&W

Jakimi rodzicami są pająki

Samice pająków z rodziny aksamitnikowatych (Clubionidae) często pozostają z kokonem we wspólnym oprzędzie. Archiwum autora Samice pająków z rodziny aksamitnikowatych (Clubionidae) często pozostają z kokonem we wspólnym oprzędzie.
W świecie organizmów żywych główną miarą osobniczego sukcesu jest liczba i jakość potomstwa. Wiodą do tego rozmaite drogi, a jedną z najbardziej skutecznych jest rodzicielskie zaangażowanie w opiekę nad dziećmi. Zdarza się to również wśród pająków.

Optymalizacja rozrodczego wysiłku realizowana jest według dwóch głównych strategii. Pierwsza oznacza duże nakłady na wytworzenie bogatych w żółtko jaj oraz wysokie koszty ewentualnej ciąży i opieki nad dziećmi. Obserwujemy to m.in. u ptaków, ssaków, u niektórych gadów, płazów i owadów społecznych. Czasami opiekuńczy wysiłek staje się wyzwaniem tak wielkim, że wymaga wsparcia ze strony całej rodziny. Druga strategia jest przeciwieństwem poprzedniej. Opieki rodzicielskiej brak, przeżywalność młodych jest znacznie mniejsza, ale rekompensowana dużą liczbą jaj lub potomstwa.

Wiedza i Życie 6/2021 (1038) z dnia 25.05.2021; Arachnologia; s. 66