Kanion Antylopy w Arizonie powstał w wyniku erozji piaskowców przez wody powodziowe. Kanion Antylopy w Arizonie powstał w wyniku erozji piaskowców przez wody powodziowe. Shutterstock

Skały: jakie tajemnice przechowują

Luis Walter Alvarez (z lewej) i jego syn Walter Alvarez pozują przy profilu skalnym z warstewką irydu w Gubbio we Włoszech; tu narodziła się hipoteza o wymarciu dinozaurów w wyniku uderzenia meteorytu.Lawrence Berkeley Laboratory Luis Walter Alvarez (z lewej) i jego syn Walter Alvarez pozują przy profilu skalnym z warstewką irydu w Gubbio we Włoszech; tu narodziła się hipoteza o wymarciu dinozaurów w wyniku uderzenia meteorytu.
Ziarna piasku, drobiny pyłu czy kawałki muszli zmieniają się w twarde skały, a te po jakimś czasie znów obracają się w piasek. Dzięki badaniu takich przemian uzyskaliśmy informacje np. o zagładzie dinozaurów, wieku Ziemi i losach Morza Śródziemnego

Dlaczego dinozaury wyginęły? Ich zagłada fascynowała badaczy od połowy XIX w., przy czym większość uważała, że… żadnej zagłady nie było. Badacze skał i skamieniałości odnosili się wrogo do takich katastroficznych wizji, pozostając pod wpływem brytyjskiego uczonego Charlesa Lyella, który w latach 30. XIX w. dowodził, że „kluczem do poznania przeszłości jest teraźniejszość”, a ta – jak zauważał – nie obfituje przecież w kataklizmy. Słowem, katastroficzne wizje to pseudonaukowa spekulacja.

Wiedza i Życie 10/2021 (1042) z dnia 01.10.2021; Geologia; s. 46