Mali nawigatorzy
Te mikroskopijne maleństwa zamieszkują wszystkie oceany i morza. Ale zooplankton nie jest jedynie unoszony przez prądy morskie, jak dawniej sądzono. Gdy warunki w morzu się zmieniają, reaguje na tę zmianę i przemieszcza się w nowe miejsca, przy okazji wprawiając uruchamiając cały oceaniczny łańcuch pokarmowy. Mali nawigatorzy Te mikroskopijne maleństwa zamieszkują wszystkie oceany i morza. Ale zooplankton nie jest jedynie unoszony przez prądy morskie, jak dawniej sądzono. Gdy warunki w morzu się zmieniają, reaguje na tę zmianę i przemieszcza się w nowe miejsca, przy okazji wprawiając uruchamiając cały oceaniczny łańcuch pokarmowy. Minden Pictures

Stwory z głębin

Nowe roboty podwodne, instrumenty pomiarowe oraz genomika przyspieszyły tempo odkryć w najgłębszych zakamarkach oceanów. Naukowcy są zaskoczeni bogactwem i bujnością życia w tych otchłaniach.

„Człowiek w morzu jest bardzo nieporadnym stworzeniem – mówi ekolog morska Kelly Benoit-Bird z Monterey Bay Aquarium Research Institute. – W wodzie nie umiemy oddychać. Widzimy w niej zaledwie na odległość wyciągniętego ramienia. Praktycznie nic nie słyszymy”.

Może dlatego od początku, od czasu naszego pojawienia się na Ziemi, morza były dla nas zagadką. Oceany pokrywają 71% powierzchni globu, a jeśli mowa o objętości – to zapewniają 99% przestrzeni życiowej.

Świat Nauki 9.2022 (300373) z dnia 01.09.2022; Raport Badania Oceanów; s. 20