Analiza nagrania wideo wysokiej szybkości wskazuje, że dzięcioł nie chroni swojego mózgu, nie amortyzując uderzeń. Analiza nagrania wideo wysokiej szybkości wskazuje, że dzięcioł nie chroni swojego mózgu, nie amortyzując uderzeń. Minden Pictures

Dzięcioł podpowie jak chronić mózg przed urazami

Nowe badanie wskazuje, że głowa i dziób działają raczej jak sztywny młot, zapewniając optymalną skuteczność dziobania, nie zaś jak układ absorbujący wstrząsy w celu ochrony mózgu.

Dzięcioły całymi dniami stukają w drzewa, wydziobując w nich otwory i wyciągając owady, którymi się żywią. To typowe dla nich bębnienie i drążenie doprowadziło do sformułowania przez naukowców hipotezy, że kości znajdujące się pomiędzy dziobem i mózgiem dzięciołów muszą absorbować uderzenia, aby chronić ptaki przed wstrząśnieniem mózgu. Jednak nowe badanie wskazuje, że głowa i dziób działają raczej jak sztywny młot, zapewniając optymalną skuteczność dziobania, nie zaś jak układ absorbujący wstrząsy w celu ochrony mózgu.

„Ten ptak całymi dniami kuje otwory w drewnie. To bardzo ważne, żeby ten system był wydajny” – mówi Sam Van Wassenbergh, biomechanik ewolucyjny z Universiteit Antwerpen w Belgii, który kierował tym nowym badaniem. Gdyby dzięcioł absorbował część energii, skierowanej w stronę drzewa, wówczas mniejsza dawka tej energii zostawałaby przekazana do pnia, a ptak musiałby dziobać jeszcze mocniej, aby wykuwać otwory.

Świat Nauki 11.2022 (300375) z dnia 01.11.2022; Skaner; s. 8