Sympatyczne, łagodne i łatwe w hodowli karaczany madagaskarskie mogą skutecznie stłumić nieuzasadniony lęk przed owadami. Sympatyczne, łagodne i łatwe w hodowli karaczany madagaskarskie mogą skutecznie stłumić nieuzasadniony lęk przed owadami. Shutterstock

Karaczany

Marek Kozłowski
Mają zęby w żołądku. Błyskawicznie wyczuwają ruch powietrza. Niektóre biegają z prędkością 3 km/h, inne syczą ostrzegawczo. Samce zalecają się do samic, oferując im słodkooleistą wydzielinę swoich gruczołów. Może warto polubić te owady?

Rząd karaczany (Blattodea), zwany też hełmcami, reprezentuje obecnie na świecie ok. 7500 gatunków. Niedawno wchłonął termity uważane dotychczas za osobny rząd (Isoptera, teraz Termitoidae), liczący ok. 3 tys. gatunków. Termity ze względu na duże znaczenie biocenologiczne w ciepłych regionach świata oraz ekscentryczne cechy fizjologii, wyglądu, zachowania, a przede wszystkim rozwinięcie w pełni społecznych struktur współżycia wymagałyby osobnego omówienia.

Chcąc wytłumaczyć studentom, dlaczego karaczany są uważane za modelowe owady do nauki anatomii, przejrzałem informacje na temat ewolucji i systematyki tej grupy.

Wiedza i Życie 1/2023 (1057) z dnia 01.01.2023; Entomologia; s. 20