Przeniesienie kilku nasion słonecznika jednocześnie nie jest prostą sztuką dla niewielkiej sikory ubogiej. Przeniesienie kilku nasion słonecznika jednocześnie nie jest prostą sztuką dla niewielkiej sikory ubogiej. Shutterstock

Ptasie spiżarnie

Ukryte skrzętnie rezerwy pokarmowe pozwalają uniezależnić się od nieregularnych dostaw, co często ratuje życie wiecznie głodnych piskląt. Na zdj. modraszka.Shutterstock Ukryte skrzętnie rezerwy pokarmowe pozwalają uniezależnić się od nieregularnych dostaw, co często ratuje życie wiecznie głodnych piskląt. Na zdj. modraszka.
Spiżarnie to miejsca czasowego składania pokarmu. Pozwalają one zwierzętom uzupełnić zasoby energetyczne w czasie głodu, a także dozować pokarm w okresie jego nadmiaru.

Przechowywanie pokarmu było zawsze kluczowym problemem człowieka. Nasi przodkowie musieli starać się, żeby to, co pozyskali z wielkim trudem, nie zostało splądrowane i się nie zepsuło. Wymyśliliśmy więc ziemianki, spiżarki, lodówki, zamrażarki, chłodziarki, beczki, słoiki… Dorobiliśmy się piwnic, komórek, magazynów… Chomikujemy jednak nie tylko my. W sumie znamy ponad 300 gatunków ssaków, ptaków oraz bezkręgowców, które opanowały tę sztukę. W wypadku ptaków tworzenie rezerwy żywieniowej dotyczy 15 spośród 249 opisanych obecnie rodzin, w tym np.

Wiedza i Życie 4/2023 (1060) z dnia 01.04.2023; Ornitologia; s. 54