Megalodon - jedna z rekonstrukcji. Megalodon - jedna z rekonstrukcji. Shutterstock

Szczupły czy korpulentny? Trwa spór o budowę megalodona

Rekiny pojawiły się na Ziemi ponad 400 mln lat temu (ssaki jakieś 200 mln lat później). Największym drapieżnym rekinem był megalodon, który żył w oceanach 20–2 mln lat temu. Mało o nim wiemy. W pełni zachowanego szkieletu nigdy nie znaleziono, gdyż budująca go tkanka chrzęstna szybko się rozkłada. Zachowały się za to liczne zęby, z których największe miały 20 cm długości. Na tej podstawie oszacowano, że bestia mogła osiągać ponad 15 m długości. Dla porównania, żarłacze białe – 6–7 m.

Ciemna sylwetka przedstawia dotychczasowe wyobrażenie megalodona, jasna - uaktualnione.DePaul University/Kenshu ShimadaCiemna sylwetka przedstawia dotychczasowe wyobrażenie megalodona, jasna - uaktualnione.

Wobec braku kompletnego szkieletu naukowcy próbują na różne sposoby zrekonstruować wygląd prehistorycznego olbrzyma. W artykule opublikowanym w styczniu w „Palaeontologica Electronica” czytamy, że wcześniejsze koncepcje, opierające się na zębach i nielicznych znaleziskach fragmentów kręgosłupa megarekina, błędnie określały proporcje pomiędzy rozmiarami tych kręgów a długością ciała ryby. A Otodus megalodon – taka jest gatunkowa nazwa zwierzęcia – był znacznie smuklejszy i nie wyglądał jak powiększona wersja masywnego żarłacza białego (oba gatunki należą do lamnokształtnych, ale pierwszy nie był poprzednikiem drugiego). A szczuplejsza budowa ciała oznacza niższą masę i mniejsze zapotrzebowanie energetyczne, co z kolei przekłada się na inną dietę. „Z pewnością miał olbrzymi apetyt, lecz może nie był aż tak żarłoczną bestią, jak dotąd sądziliśmy” – mówią naukowcy.

Wiedza i Życie 3/2024 (1071) z dnia 01.03.2024; Sygnały; s. 9