Dietę kinkażu żółtego w ponad 90% stanowią owoce. Zwierzęta te szczególnie lubią figowce. Dietę kinkażu żółtego w ponad 90% stanowią owoce. Zwierzęta te szczególnie lubią figowce. Shutterstock

Wegemięsożercy i mięsożerni wegetarianie

Pandy wielkie są najbardziej roślinożernymi ssakami należącymi do rzędu drapieżnych. Żywią się pędami bambusa.Shutterstock Pandy wielkie są najbardziej roślinożernymi ssakami należącymi do rzędu drapieżnych. Żywią się pędami bambusa.
Istnieją na świecie ssaki drapieżne, które odżywiają się głównie roślinami. Są też roślinożercy gustujący w mięsie.

Książkowy podział ssaków ze względu na rodzaj zjadanego pokarmu wyodrębnia wszystkożerców, roślinożerców i mięsożerców. W rzeczywistości granica między nimi jest dość płynna, a przypisanie gatunku do określonej grupy bywa kłopotliwe.

Roślinożerne drapieżniki

Ssaki należące do rzędu drapieżnych, jak sama nazwa wskazuje, powinny polować na inne zwierzęta i żywić się ich mięsem. Posiadają pokaźne kły, zredukowane siekacze, a ich zęby trzonowe mają ostre krawędzie ułatwiające rozdrabnianie pokarmu.

Wiedza i Życie 5/2024 (1073) z dnia 01.05.2024; Zoologia; s. 42