Zulusi z Afryki Południowej ­należą do ­grupy ludów Bantu. To właśnie Bantu stanowią większość mieszkańców prowincji KwaZulu-Natal. Zulusi z Afryki Południowej ­należą do ­grupy ludów Bantu. To właśnie Bantu stanowią większość mieszkańców prowincji KwaZulu-Natal. Shutterstock

Adam i Ewa namierzeni?

Homo sapiens pojawił się w Afryce już około 300 tys. lat temu – tak wynika z analizy genomów dawnych mieszkańców Czarnego Lądu.

Afryka zwana jest od dawna kolebką ludzkości. To stąd nasi wcześni przodkowie wyruszyli w świat, finalnie kolonizując wszystkie kontynenty poza Antarktydą. Afryka jest też tym kontynentem, na którym nasi poprzednicy byli najbardziej zróżnicowani genetycznie. Jednak wskazanie przybliżonej daty pojawienia się Homo sapiens jako odrębnego gatunku w rodzinie hominidów okazało się bardzo trudne. Analizy DNA współczesnych mieszkańców kontynentu nie przynosiły oczekiwanych rezultatów ze względu na migracje ludów pasterskich, które odbyły się w ciągu ostatnich tysięcy lat i zatarły wiele wczesnych tropów genetycznych.

Wiedza i Życie 11/2017 (995) z dnia 01.11.2017; Sygnały; s. 10