Prehistoryczne pochówki w Europie zawierają czasem ciało „pana”, umieszczone pieczołowicie w skulonej pozycji na boku, i jednego lub kilku „niewolników”, być może złożonych w ofierze i wrzuconych wraz z nim do grobu. Prehistoryczne pochówki w Europie zawierają czasem ciało „pana”, umieszczone pieczołowicie w skulonej pozycji na boku, i jednego lub kilku „niewolników”, być może złożonych w ofierze i wrzuconych wraz z nim do grobu. Ilustracje Benoit Clarys

Jak rolnicy podbili Europę

Z “Multi-scale ancient DNA analyses confirm the western origin of Michelsberg farmers and document probable practices of human sacrifice,” Alice Beau i in., Plos One; 5 lipca, 2017 (https://doi.org/10.1371/journal.pone.0179742) Z analiz genetycznych pochówków w Gougenheim we Francji wynika, że ci, których ciała zostały wrzucone do grobu. Z “Multi-scale ancient DNA analyses confirm the western origin of Michelsberg farmers and document probable practices of human sacrifice,” Alice Beau i in., Plos One; 5 lipca, 2017 (https://doi.org/10.1371/journal.pone.0179742)
Spotkanie rolników z łowcami-zbieraczami mogło skończyć się narodzinami niepokojącej hierarchii

Jeszcze osiem tysięcy lat temu jedynymi mieszkańcami Europy byli półkoczowniczy łowcy-zbieracze, przemierzający zasobne, zielone lasy tego kontynentu. Pozostawili po sobie wiele śladów w postaci mezolitycznych narzędzi, w tym osadzonych na drewnianych trzonkach ostrzy krzemiennych, z pomocą których łowili ryby, polowali na jelenie i tury i zbierali jadalne rośliny. Wielu z nich, jak sugerują niedawne dane genetyczne, miało ciemne włosy i niebieskie oczy, a nieliczne znalezione dotąd szkielety wskazują, że byli wysocy i dobrze zbudowani.

Świat Nauki 8.2020 (300348) z dnia 01.08.2020; Archeologia; s. 54