W rurociągu. Wydrążony w przesiąkniętej wodą skale tunel pod górą Ikenoyama w Japonii kryje jeden z dwóch stalowych rurociągów, które chronią komory próżniowe długości trzech kilometrów. Wnętrza komór zawierają skomplikowany system laserów i zwierciadeł umożliwiających wykrycie docierających z kosmosu fal grawitacyjnych. W rurociągu. Wydrążony w przesiąkniętej wodą skale tunel pod górą Ikenoyama w Japonii kryje jeden z dwóch stalowych rurociągów, które chronią komory próżniowe długości trzech kilometrów. Wnętrza komór zawierają skomplikowany system laserów i zwierciadeł umożliwiających wykrycie docierających z kosmosu fal grawitacyjnych. Enrico Sacchetti

Sieć na fale grawitacyjne

Odizolowanie od drgań. Technik klęczy obok górnej części wysokiego na 14 m systemu tłumienia drgań jednego z wypolerowanych szafirowych zwierciadeł detektora KAGRA. Takie układy są niezbędne, aby odizolować zwierciadła od szumu docierającego z zewnątrz i umożliwić zaobserwowanie subtelnego oddziaływania fali grawitacyjnej widocznego w postaci przemieszczenia zwierciadła o mniej niż tysięczną część średnicy protonu.Enrico Sacchetti Odizolowanie od drgań. Technik klęczy obok górnej części wysokiego na 14 m systemu tłumienia drgań jednego z wypolerowanych szafirowych zwierciadeł detektora KAGRA. Takie układy są niezbędne, aby odizolować zwierciadła od szumu docierającego z zewnątrz i umożliwić zaobserwowanie subtelnego oddziaływania fali grawitacyjnej widocznego w postaci przemieszczenia zwierciadła o mniej niż tysięczną część średnicy protonu.
KAGRA w Japonii, pierwsze obserwatorium fal grawitacyjnych zbudowane pod ziemią, wkrótce rozpocznie pracę

Fale grawitacyjne, zaburzenia czasoprzestrzeni, wywoływane przez łączące się czarne dziury, zderzenia gwiazd neutronowych, wybuchy supernowych i inne kosmiczne kataklizmy, dały początek rewolucji w astrofizyce. Odkryte w 2015 roku, prawie 100 lat po ogłoszeniu przez Alberta Einsteina ogólnej teorii względności, która przewidywała ich istnienie, rozchodzą się w osnowie Wszechświata jak ledwie słyszalne szepty i już ujawniają nam niedostępne w żaden inny sposób tajemnice egzotycznych obiektów, które są ich źródłem.

Świat Nauki 12.2019 (300340) z dnia 01.12.2019; Fizyka; s. 54