Układ formowania paczek elektronowych w Continuous Electron Beam Accelerator Facility (CEBAF) w Thomas Jefferson National Accelerator Facility. Układ formowania paczek elektronowych w Continuous Electron Beam Accelerator Facility (CEBAF) w Thomas Jefferson National Accelerator Facility. Zdjęcie Floto + Warner

W głębiny atomu

Niebieskie magnesy dipolowe są wykorzystywane do sterowania wiązkami elektronów przyspieszanymi w pętli akceleratora CEBAF.Brookhaven National Laboratory Niebieskie magnesy dipolowe są wykorzystywane do sterowania wiązkami elektronów przyspieszanymi w pętli akceleratora CEBAF.
Jakie są źródła masy oraz spinu protonów i neutronów? Wciąż nie znamy odpowiedzi na to pytanie. Nowy akcelerator pozwoli zajrzeć do wnętrza tych cząstek i ją znaleźć

Widzialny wszechświat zawiera około 1053 kg zwykłej materii, przede wszystkim w postaci 1080 protonów i neutronów, które wraz z elektronami tworzą atomy. Skąd jednak bierze się masa protonów i neutronów?

Okazuje się, że odpowiedź wcale nie jest prosta. Protony i neutrony są zbudowane z cząstek zwanych kwarkami spajanych za pomocą gluonów. Gluony są cząstkami bezmasowymi, a suma mas kwarków wewnątrz protonu lub neutronu (zwanych razem nukleonami) daje razem niespełna 1% całkowitej masy nukleonu.

Świat Nauki 7.2019 (300335) z dnia 01.07.2019; Fizyka jądrowa; s. 26