Reklama
Pulsar - portal popularnonaukowy Pulsar - portal popularnonaukowy Pixabay
Struktura

Usłyszeć swój wzrost

Odgłosy pozwalające oszacować odległość mogą odgrywać istotną rolę w percepcji własnego ciała.

Obserwuj nas. Pulsar na Facebooku:

www.facebook.com/projektpulsar

W Sekcji Archeo w Pulsarze prezentujemy archiwalne teksty ze „Świata Nauki” i „Wiedzy i Życia”. Wciąż aktualne, intrygujące i inspirujące.


Głębokość przepaści lub studni można ocenić, wrzucając w nią na przykład kamyk i nasłuchując, po jakim czasie osiągnie dno lub taflę wody. Czy podobnie mimowolnie szacujemy rozmiary swojego ciała? Zespół naukowców pod kierownictwem dr Any Tajadura-Jiménez z Wydziału Nauk Komputerowych i Inżynierii Universidad Carlos III de Madrid w Hiszpanii przeprowadził eksperymenty mające na celu zbadanie tej kwestii. Badane osoby upuszczały z zasłoniętymi oczami z wysokości własnej głowy piłkę. Nie wiedziały, że przedmiot spada nie na podłogę, ale na przygotowaną nylonową siatkę. Odgłos uderzenia piłki o podłoże dobywał się po ustalonym przez badaczy czasie z umieszczonego w podłodze głośnika. Naukowcy zadbali również o delikatną wibrację podłogi. Następnie uczestnicy, w dalszym ciągu z zasłoniętymi oczami, proszeni byli o zrobienie kroku. Jeżeli rzekomy czas upadku przedmiotu na podłogę był wydłużony, poruszali się, jakby byli wyżsi i mieli dłuższe nogi niż w rzeczywistości. Wyniki badania zostały opublikowane 27 czerwca (2018) na łamach PLOS ONE.

„Uzyskane rezultaty wskazują, jak zaskakująco istotne dla umysłowej reprezentacji ciała są dźwięk i ruch. Nie tylko czujemy i widzimy własne ciało, ale również słyszymy dźwięki powstałe w wyniku jego kontaktu z twardymi przedmiotami” – tłumaczy dr Ana Tajadura-Jiménez. Co więcej, mimo iż w dorosłym wieku wzrost danej osoby zwykle pozostaje stały, percepcja własnego ciała i tworzenie jego umysłowej reprezentacji jest elastycznym procesem, dzięki czemu możemy sprawnie poruszać się m.in. na wysokich obcasach czy szczudłach.

Wyniki badania mogą znaleźć zastosowanie w terapii chorób, którym towarzyszy zaburzona percepcja własnego ciała, jak chociażby anoreksji, mówi kierowniczka zespołu. Jak dodaje inny jego członek, dr Norimichi Kitagawa, reprezentujący firmę telekomunikacyjną The Nippon Telegraph and Telephone Corporation, odkrycie znajdzie zastosowanie również w grach komputerowych sterowanych za pomocą ruchu, gdzie gracz wciela się wirtualnie w wyższą od siebie postać.


Dziękujemy, że jesteś z nami. To jest pierwsza wzmianka na ten temat. Pulsar dostarcza najciekawsze informacje naukowe i przybliża najnowsze badania naukowe. Jeśli korzystasz z publikowanych przez Pulsar materiałów, prosimy o powołanie się na nasz portal. Źródło: www.projektpulsar.pl.

Świat Nauki 11.2018 (300327) z dnia 01.11.2018; Skaner; s. 15
Reklama