Rozmieszczenie ciemnej materii (niebieski) w sześciu gromadach galaktyk, odtworzone na podstawie zdjęć z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Rozmieszczenie ciemnej materii (niebieski) w sześciu gromadach galaktyk, odtworzone na podstawie zdjęć z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. NASA, ESA, STScI I CXC;IFJ PAN

Kurczą się kryjówki dla aksjonów

Gdyby istniały, aksjony – jedne z kandydatów na cząstki zagadkowej ciemnej materii – mogłyby oddziaływać z materią tworzącą nasz świat, jednak musiałyby to robić znacznie słabiej, niż się dotychczas wydawało

Nowe, rygorystyczne ograniczenia na właściwości aksjonów narzucił międzynarodowy zespół naukowców odpowiedzialnych za eksperyment nEDM (Electric Dipole Moment of Neutron). Do zaskakujących wniosków doprowadziła najnowsza analiza pomiarów właściwości elektrycznych ultrazimnych neutronów, opublikowana w Physical Review X (DOI: 10.1103/PhysRevX.7.041034). Na podstawie danych zebranych w eksperymencie nEDM międzynarodowa grupa fizyków – w tym krakowscy naukowcy z Instytutu Fizyki Jądrowej PAN (IFJ PAN) i Uniwersytetu Jagiellońskiego – w nowatorski sposób wykazała, że aksjony, hipotetyczne cząstki mogące tworzyć zimną ciemną materię, gdyby istniały, musiałyby spełniać znacznie bardziej rygorystyczne, niż dotychczas sądzono, ograniczenia dotyczące ich masy i sposobów oddziaływania ze zwykłą materią.

Świat Nauki 4.2018 (300320) z dnia 01.04.2018; Skaner; s. 14