Miękka matematyka (ilustracja artystyczna) Miękka matematyka (ilustracja artystyczna) Ilustracja Evangeline Gallagher

Topologia: narzędzie do analizy danych i odkrywania obwarzanków w mózgu

Matematycy i naukowcy z innych dziedzin szukają wspólnie niezwykłych topologicznych kształtów w szerokim zakresie danych z wielu obszarów – od procesów biologicznych z rytmem dobowym po struktury cząsteczek leków. Zapewne najbardziej intrygujące badania dotyczą budowy mózgu.

Benjamin Adric Dunn, analityk danych z Norweskiego Uniwersytetu Naukowo-Technicznego, pokazuje mi obraz nierówno rozmieszczonych kropek, przypominających układem skały w Stonehenge. „Kiedy na nie patrzymy, widzimy oczywiście krąg – zauważa. – Algorytm miałby jednak kłopot z rozpoznaniem tego prostego kształtu. Dla niego obraz byłby niepełny”.

W wielu procesach badawczych występują pętle lub powtórzenia. Niezdolność komputera do dostrzeżenia tych zależności stanowi problem dla naukowców, chcących zidentyfikować cykliczne wzorce wśród wielkiej liczby punktowych danych. Dane te są często wizualizowane jako kropki unoszące się w przestrzeni – jak gwiazdy na nocnym niebie. Kropka może reprezentować fizyczną lokalizację, podobnie jak dwie liczby oznaczają długość i szerokość geograficzną pozycji statku na morzu.

Świat Nauki 11.2022 (300375) z dnia 01.11.2022; Matematyka; s. 52