Bakteryjna rzeka: W Grand Prismatic Spring – źródłach w Parku Narodowym Yellowstone – bakterie i algi sklejają się ze sobą, tworząc ogromny pomarańczowy biofilm. Bakteryjna rzeka: W Grand Prismatic Spring – źródłach w Parku Narodowym Yellowstone – bakterie i algi sklejają się ze sobą, tworząc ogromny pomarańczowy biofilm. Getty Images

Wojna ze szlamem

Mikrozagrożenie: Wnętrze cewnika medycznego jest pokryte biofilmem bakteryjnym (mikrofotografia), który może prowadzić do zakażeń krwi.Getty Images Mikrozagrożenie: Wnętrze cewnika medycznego jest pokryte biofilmem bakteryjnym (mikrofotografia), który może prowadzić do zakażeń krwi.
Biofilm – trójwymiarowa mata utkana z bakterii – zabija równie wiele osób co rak i nie poddaje się działaniu antybiotyków. Teraz naukowcy zwracają przeciwko biofilmom ich własną broń

Uwielbiam Park Narodowy Yellowstone.

Byłam w krajach położonych tak daleko na wschodzie, jak Japonia, chodziłam śladami Rzymian, oglądałam Krzywą Wieżę w Pizie, widziałam wulkany z daleka i z bliska, dotykałam lodowców. Mimo to wciąż wracam do Yellowstone, wpatruję się w wodospady i jeziora, ale przede wszystkim w żywe tęczowe kolory licznych gorących źródeł, gejzerów, kociołki błotne i fumarole.

Te kolory mnie fascynują. Są dziełem milionów ściśle upakowanych komórek bakteryjnych, usidlonych w szlamowatej macierzy.

Świat Nauki 1.2018 (300317) z dnia 01.01.2018; Biochemia; s. 54