Saoryjska szamanka lokami (w środku) łączy się z osobą, która zmarła trzy miesiące wcześniej i rozmawia przez nią ze swoimi krewnymi. Składaną przez nich ofiarą są kurczak i ubrania na ramieniu szamanki. Saoryjska szamanka lokami (w środku) łączy się z osobą, która zmarła trzy miesiące wcześniej i rozmawia przez nią ze swoimi krewnymi. Składaną przez nich ofiarą są kurczak i ubrania na ramieniu szamanki. Zdjęcie Harsh Vadlamani
Struktura

Rozmowy ze zmarłymi

Po transie Lokami i przeżywający żałobę siedzą na zewnątrz chaty, w której odbył się rytuał, zszywając z liści świętego drzewa sal (damarzyk mocny, Shorea robusta) miski na ofiarną ucztę z kurczakiem i ryżem.Zdjęcie Harsh Vadlamani Po transie Lokami i przeżywający żałobę siedzą na zewnątrz chaty, w której odbył się rytuał, zszywając z liści świętego drzewa sal (damarzyk mocny, Shorea robusta) miski na ofiarną ucztę z kurczakiem i ryżem.
Rdzenna tradycja duchowa a kruchość pluralizmu teologicznego

U podstaw cudowności religii leży tajemnica życia i śmierci, a w świecie istnieje więcej interpretacji tej tajemnicy, niż kiedykolwiek zdołamy poznać. Gdy w latach 70. jako student po raz pierwszy przebywałem wśród Saorów na wyżynach stanu Orisa we wschodnich Indiach, widziałem, jak codziennie rozmawiali ze swoimi zmarłymi, którzy przemawiali ustami szamanów będących w transie. Otoczeni krzyczącymi, pijącymi, śmiejącymi się tancerzami i muzykami, żywi i martwi Saorowie plotkowali, płakali i kłócili się godzinami.

Świat Nauki 2.2023 (300378) z dnia 01.02.2023; Antropologia; s. 62
Reklama