Typy linii emocjonalnych
Mniej więcej 85% spośród 1327 utworów literackich zdigitalizowanych w projekcie Gutenberg można przypisać jeden z sześciu typów linii emocjonalnych – charakterystycznych schematów narastania i opadania intensywności uczuć (kolor ciemny na wykresie). Linie emocjonalne wyznaczono na podstawie liczby słów na stronie wyrażających szczęście lub smutek. Badania przeprowadzono dla książek w języku angielskim o objętości nieprzekraczającej 100 tys. słów. Dla każdego typu podano odpowiadający mu utwór. Typy linii emocjonalnych Mniej więcej 85% spośród 1327 utworów literackich zdigitalizowanych w projekcie Gutenberg można przypisać jeden z sześciu typów linii emocjonalnych – charakterystycznych schematów narastania i opadania intensywności uczuć (kolor ciemny na wykresie). Linie emocjonalne wyznaczono na podstawie liczby słów na stronie wyrażających szczęście lub smutek. Badania przeprowadzono dla książek w języku angielskim o objętości nieprzekraczającej 100 tys. słów. Dla każdego typu podano odpowiadający mu utwór. Grafika Andrew J. Reagan
Struktura

Nieoczekiwane związki

Struktura fraktalna zdania 
Szyk i długość zdań 113 utworów literackich napisanych w różnych językach niemal w każdym przypadku tworzy wzór fraktalny. Strumień świadomości dzieł takich jak Fineganów tren (Finnegans Wake), charakteryzuje bardzo duża liczba powtórzeń. W bardziej tradycyjnych powieściach jak Fale (The Waves) Virginii Woolf powtórzenia są rzadsze. Obydwa utwory są fraktalami.Jen Christiansen Struktura fraktalna zdania Szyk i długość zdań 113 utworów literackich napisanych w różnych językach niemal w każdym przypadku tworzy wzór fraktalny. Strumień świadomości dzieł takich jak Fineganów tren (Finnegans Wake), charakteryzuje bardzo duża liczba powtórzeń. W bardziej tradycyjnych powieściach jak Fale (The Waves) Virginii Woolf powtórzenia są rzadsze. Obydwa utwory są fraktalami.
Wielka literatura ma zaskakująco wiele wspólnego z matematyką

Kiedy czytamy dobrą książkę, odczuwamy wiele różnych emocji. Okazuje się, że prawie wszystkie utwory literackie można opisać za pomocą jednej z zaledwie sześciu typów „linii emocjonalnych”, które reprezentują narastanie i opadanie uczuć od początku do końca książki – na przykład, od „z nędzy do bogactwa” lub od „wzrostu do utraty nadziei (po lewej). Badacze z University of Vermont przedstawili na wykresach liczbę słów wyrażających szczęście i smutek na kolejnych stronach przeszło 1300 różnych dzieł literatury pięknej, ujawniając kształtowanie się emocji.

Świat Nauki 3.2017 (300307) z dnia 01.03.2017; Faktograf; s. 77
Reklama