Fotofory kałamarnic Watasenia scintillans służą prawdopodobnie do komunikacji między osobnikami. Fotofory kałamarnic Watasenia scintillans służą prawdopodobnie do komunikacji między osobnikami. BE&W

Zapal się, a powiem ci, kim jesteś, czyli po co organizmy posługują się światłem

W jaki sposób doszło do celowej bioluminescencji – ciągle nie wiadomo. Jedna z teorii mówi, że w trakcie wczesnych faz ewolucyjnych wyodrębniające się nowe formy życia przechwyciły któryś z genów bakteryjnych i wbudowały go w swoje DNA.

Prawdopodobnie pierwszymi organizmami na Ziemi, które emitowały światło, były bakterie. Uważa się, że ich świecenie – będące wtedy jedynie produktem ubocznym reakcji – wiązało się z uzyskiwaniem energii, a sama celowa bioluminescencja wyewoluowała później niezależnie dziesiątki razy i dziś występuje u tysięcy niespokrewnionych gatunków. W jaki jednak sposób doszło do czynnego emitowania światła – ciągle nie wiadomo. Jedna z teorii mówi, że w trakcie wczesnych faz ewolucyjnych wyodrębniające się nowe formy życia przechwyciły któryś z genów bakteryjnych i wbudowały go w swoje DNA.

Wiedza i Życie 6/2023 (1062) z dnia 01.06.2023; Biologia; s. 48