„Papierowa” bateria składa się z celulozy i nanorurek węglowych zanurzonych w roztworze elektrolitu. „Papierowa” bateria składa się z celulozy i nanorurek węglowych zanurzonych w roztworze elektrolitu. Infografika Zuzanna Sandomierska-Moroz

Nanoroboty – lekarze przyszłości?

Nanorobot porusza się dzięki zaopatrzonym w wici bakteriom.Infografika Zuzanna Sandomierska-Moroz Nanorobot porusza się dzięki zaopatrzonym w wici bakteriom.
Wyobraź sobie małe roboty, które pływają w Twojej krwi, aby zabić szkodliwe bakterie, wirusy i grzyby lub unicestwić guzy nowotworowe. Nie, to nie jest science fiction! To przyszłość medycyny.

Nanorobot to mierzące maksymalnie kilkaset nanometrów urządzenie, które zostało wykonane z precyzją w skali atomowej i zaprojektowane w celu wykonywania specyficznych zadań. Jak każdy robot składa się m.in. z zasilacza, czujników, manipulatorów, komputerów pokładowych, ale w odróżnieniu od niego jest tak małe, że z łatwością przeciśnie się przez najcieńsze naczynia układu krwionośnego człowieka. W zależności od zastosowania nanoroboty medyczne mogą być dodatkowo wyposażone w nośniki leków, kamery, lasery czy generatory fal ultradźwiękowych… Zupełnie jak w przypadku samochodów produkcja części oraz montaż nanorobotów odbywają się na liniach montażowych we wnętrzu miniaturowych warsztatów.

Wiedza i Życie 11/2016 (983) z dnia 01.11.2016; Medycyna; s. 18