Degradacja gleb na świecie. W wielu regionach planety – od ­północnej Afryki przez basen Morza Śródziemnego po Chiny, Indie, Indonezję oraz środkową i zachodnią część USA – gleby są ­błyskawicznie wyjaławiane. W skali globu ­powierzchnia gleb objętych erozją ­powiększa się co roku o 10 mln ha. Degradacja gleb na świecie. W wielu regionach planety – od ­północnej Afryki przez basen Morza Śródziemnego po Chiny, Indie, Indonezję oraz środkową i zachodnią część USA – gleby są ­błyskawicznie wyjaławiane. W skali globu ­powierzchnia gleb objętych erozją ­powiększa się co roku o 10 mln ha. Infografika Zuzanna Sandomierska-Moroz

Wyżywią nas polimerowe gleby?

Jednym ze sposobów na powstrzymanie gigantycznej erozji gleb rolniczych na świecie może być… wzmocnienie ich specjalnym żelem.

Gleba to cienki naskórek lądów stworzony przez życie dla… życia. Tę cudowną mieszankę związków mineralnych i organicznych, bez której nie mógłby powstać na ziemskich lądach żaden ekosystem, zamieszkuje ogromna liczba gatunków organizmów. To ona zaspokaja podstawowe potrzeby roślin – przekazuje im wodę i składniki pokarmowe. Najpierw jednak sama musi być w nie zasobna. Musi być żyzna.

Niestety, gigantyczna intensyfikacja rolnictwa w XX w. sprawiła, że w wielu regionach świata gleby szybko ulegają degradacji.

Wiedza i Życie 4/2016 (976) z dnia 01.04.2016; Inżynieria środowiska; s. 36