Fuxing (Odrodzenie) to superszybki pociąg chińskiej konstrukcji. Obsługuje 3800 km tras i jeździ z prędkością 350 km/h. Fuxing (Odrodzenie) to superszybki pociąg chińskiej konstrukcji. Obsługuje 3800 km tras i jeździ z prędkością 350 km/h. Shutterstock
Technologia

Kiedy na kolei maszyna nadzoruje człowieka

Hexie (Harmonia) to starsza konstrukcja, bazująca na technologiach japońskich i niemieckich – tutaj na stacji w Nanning.Shutterstock Hexie (Harmonia) to starsza konstrukcja, bazująca na technologiach japońskich i niemieckich – tutaj na stacji w Nanning.
Przyszłość to transport autonomiczny, elektryczny, a nade wszystko – skomunikowany za pomocą ultraszybkich łączy. W Europie sukcesywnie wdrażany jest Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym. To nie człowiek nadzoruje pracę maszyny; to maszyna nadzoruje człowieka.

Kolej przeżywa renesans. Technologia XIX w., która – wydawałoby się – najlepsze lata ma za sobą, niespodziewanie odżywa. I to nie tylko w Europie, gdzie zawsze odgrywała istotną rolę. Również w krajach rozwijających się – w Azji, Ameryce Południowej i Afryce. Wiele się pisało o japońskich shinkansenach, które stały się ikoną kolei wysokich prędkości. Sporo mogliśmy przeczytać także o francuskich TGV, niemieckich ICE; wszyscy znają włoskie pendolino – zwłaszcza te jeżdżące między największymi polskimi miastami.

Wiedza i Życie 7/2021 (1039) z dnia 01.07.2021; Technika; s. 26
Oryginalny tytuł tekstu: "Zautomatyzowana kolej"