Orbitalne elektrownie słoneczne o mocy ­porównywalnej z ziemskimi źródłami musiałyby mieć rozmiary wielu kilometrów. Orbitalne elektrownie słoneczne o mocy ­porównywalnej z ziemskimi źródłami musiałyby mieć rozmiary wielu kilometrów. NASA

Orbitalne elektrownie

Kiedy powstaną i jak to zrobić?

Postępujące globalne ocieplenie coraz silniej kieruje nasze działania ku odnawialnym źródłom energii. Wśród nich jako jedna z pierwszych możliwości nasuwa się wykorzystanie energii słonecznej. Spadające ceny ogniw fotowoltaicznych i ich rosnąca wydajność sprawiają, że Słońce zasila coraz większą liczbę odbiorców, ale źródło to ma jedną wadę – działa najlepiej w trakcie bezchmurnego dnia (powstały panele działające też w nocy, ale otrzymano niewielkie ilości prądu).

Dopóki nie opracujemy naprawdę wydajnych urządzeń, rozwiązaniem może być umieszczenie elektrowni słonecznych na wokółziemskiej orbicie, gdzie mogłyby produkować prąd przez całą dobę. Trwają prace nad komercyjnym wdrożeniem tego rozwiązania, które wymaga pokonania dwóch przeszkód: zapewnienia taniego i wydajnego systemu wynoszenia w kosmos mierzących kilometry elementów poważnej elektrowni oraz przesyłu uzyskanej energii na Ziemię.

Wiedza i Życie 12/2022 (1056) z dnia 01.12.2022; Sygnały; s. 7