Lepsze zrozumienie reakcji syntezy termojądrowych pomoże ocenić, czy stanie się ona praktycznym źródłem energii. Lepsze zrozumienie reakcji syntezy termojądrowych pomoże ocenić, czy stanie się ona praktycznym źródłem energii. Getty Images

Czy naszą przyszłością jest synteza termojądrowa?

AP Photo
Stany Zjednoczone nie przeznaczają wystarczających środków na badania w zakresie energetyki, przyznaje doradca naukowy prezydenta Obamy. Dotyczy to także energetyki termojądrowej

John Holdren już milion razy słyszał stary dowcip: „Synteza termojądrowa? Za jakieś 30 lat. To nigdy się nie zdezaktualizuje”. Pomimo łamania obietnic Holdren, który w początkach swojej kariery jako fizyk zajmował się syntezą termojądrową, głęboko wierzy, że miliardy przeznaczone na ten cel w ostatnich kilkudziesięciu latach były wydane słusznie oraz że prace w tym kierunku powinny być kontynuowane. W grudniu redakcja Scientific American rozmawiała z Johnem Holdrenem, ustępującym dyrektorem Office of Science and Technology Policy, aby przedyskutować spuściznę naukową prezydentury Obamy.

Świat Nauki 4.2017 (300308) z dnia 01.04.2017; Skaner; s. 17