Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Shutterstock
Technologia

Wsiąść do pociągu, czyli wyjątkowe dworce kolejowe [Galeria zdjęć]

Powinny być wizytówką miasta, bo to od nich bardzo często zaczynamy zwiedzanie okolicy. Wiele z nich to prawdziwe perły architektoniczne.

Wspaniale jest, gdy po wyjściu z pociągu na stacji zostajemy mile zaskoczeni wyglądem dworca i dobrą organizacją jego pracy, a nie umykamy co tchu, żeby nie zmierzyć się z nieprzyjemnym zapachem różnych zakamarków. Niezależnie od tego, co myślą włodarze miast, dworzec pozostaje w pamięci turysty, zwłaszcza miłośnika dobrej architektury. Niestety te miejsca wybierane są często na zamachy terrorystyczne, więc uważajmy.

Lizbona 
Gare do Oriente zachwyca nowoczesnością i rozmachem. Dworzec ten wybudowano z okazji wystawy Expo. Powstał ze stali, betonu i szkła. Działa od 1998 r. Konstrukcję dachu wspiera las 20-metrowych kolumn. Obowiązkowy punkt na liście zwiedzania dla miłośników architektury. Głównym projektantem jest hiszpański inżynier i architekt Santiago Calatrava. Zatrzymują się tam pociągi, metro i autobusy.ShutterstockLizbona Gare do Oriente zachwyca nowoczesnością i rozmachem. Dworzec ten wybudowano z okazji wystawy Expo. Powstał ze stali, betonu i szkła. Działa od 1998 r. Konstrukcję dachu wspiera las 20-metrowych kolumn. Obowiązkowy punkt na liście zwiedzania dla miłośników architektury. Głównym projektantem jest hiszpański inżynier i architekt Santiago Calatrava. Zatrzymują się tam pociągi, metro i autobusy.

Liège
Dworzec kolejowy Liège-Guillemins. Belgia. Budowę zakończono w 2009 r. Powstał ze stali, szkła i białego betonu. Ma 35 m wysokości. Przypomina gigantyczną falę załamującą się nad głowami tysięcy pasażerów. W środku również prezentuje się ciekawie, co trudno pokazać tylko na jednej fotografii. Warto obejrzeć więc film: www. youtube. com/watch?v=FGLkjpaE9fs. Przyjemnie patrzeć, gdy nowoczesna architektura nie odpycha swoim wyglądem. Dworzec, podobnie jak lizboński, został zaprojektowany przez Santiago Calatravę.ShutterstockLiège Dworzec kolejowy Liège-Guillemins. Belgia. Budowę zakończono w 2009 r. Powstał ze stali, szkła i białego betonu. Ma 35 m wysokości. Przypomina gigantyczną falę załamującą się nad głowami tysięcy pasażerów. W środku również prezentuje się ciekawie, co trudno pokazać tylko na jednej fotografii. Warto obejrzeć więc film: www. youtube. com/watch?v=FGLkjpaE9fs. Przyjemnie patrzeć, gdy nowoczesna architektura nie odpycha swoim wyglądem. Dworzec, podobnie jak lizboński, został zaprojektowany przez Santiago Calatravę.

Madryt
Taki tropikalny ogród znajdziemy na stacji kolejowej Madrid Atocha. Dworzec jest z XIX w. Posadzono tu gatunki pochodzące z różnych stron świata, a wśród zarośli żyją m.in. żółwie. Rośliny spryskuje się mgiełką wody, dzięki czemu bardziej się czuje atmosferę tropików. W zamachach bombowych, zorganizowanych przez islamskich terrorystów, zginęło na stacji Atocha w 2004 r. wiele osób. Była to zemsta za interwencję w Iraku. Teraz wejście na dworzec wiąże się z prześwietleniem bagażu w skanerze. Podobnie jest w innych miejscach Hiszpanii.ShutterstockMadryt Taki tropikalny ogród znajdziemy na stacji kolejowej Madrid Atocha. Dworzec jest z XIX w. Posadzono tu gatunki pochodzące z różnych stron świata, a wśród zarośli żyją m.in. żółwie. Rośliny spryskuje się mgiełką wody, dzięki czemu bardziej się czuje atmosferę tropików. W zamachach bombowych, zorganizowanych przez islamskich terrorystów, zginęło na stacji Atocha w 2004 r. wiele osób. Była to zemsta za interwencję w Iraku. Teraz wejście na dworzec wiąże się z prześwietleniem bagażu w skanerze. Podobnie jest w innych miejscach Hiszpanii.

Bombaj
Jednym z najbardziej znanych zabytków miasta jest Dworzec Króla Śiwadźiego (do 1996 r. Victoria Terminus). Budowę ukończono w 1887 r., w 50. rocznicę objęcia tronu przez królową Wiktorię. Teraz nosi nazwę na cześć XVII-wiecznego założyciela państwa Maharasztra. Dworzec świetnie prezentuje się również po zmroku, po odpowiednim oświetleniu, i zapowiada przygodę w orientalnym stylu. Został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Do aktu terrorystycznego doszło tu w 2008 r. Zamachowcy zaatakowali też inne punkty w mieście, a uzbrojeni byli m.in. w karabiny AK i granaty. Za akcją stało pakistańskie ugrupowanie Laszkar-i-Toiba.ShutterstockBombaj Jednym z najbardziej znanych zabytków miasta jest Dworzec Króla Śiwadźiego (do 1996 r. Victoria Terminus). Budowę ukończono w 1887 r., w 50. rocznicę objęcia tronu przez królową Wiktorię. Teraz nosi nazwę na cześć XVII-wiecznego założyciela państwa Maharasztra. Dworzec świetnie prezentuje się również po zmroku, po odpowiednim oświetleniu, i zapowiada przygodę w orientalnym stylu. Został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Do aktu terrorystycznego doszło tu w 2008 r. Zamachowcy zaatakowali też inne punkty w mieście, a uzbrojeni byli m.in. w karabiny AK i granaty. Za akcją stało pakistańskie ugrupowanie Laszkar-i-Toiba.

Kanazawa 
Główna stacja kolejowa ma wielką bramę w kształcie japońskiego tradycyjnego bębna tsuzumi. Wykonano ją ze stali i szkła. Barwę dźwięku prawdziwego instrumentu reguluje się poprzez ściąganie sznurów. Uderza się w niego ręką, nie pałeczkami. Dzięki oryginalnemu wyglądowi fotografie tej stacji obiegły cały świat.ShutterstockKanazawa Główna stacja kolejowa ma wielką bramę w kształcie japońskiego tradycyjnego bębna tsuzumi. Wykonano ją ze stali i szkła. Barwę dźwięku prawdziwego instrumentu reguluje się poprzez ściąganie sznurów. Uderza się w niego ręką, nie pałeczkami. Dzięki oryginalnemu wyglądowi fotografie tej stacji obiegły cały świat.

Stambuł
Istanbul Sirkeci był stacją końcową wszystkich pociągów jadących z Europy i miejscem, w którym słynny Orient Express kończył kurs z Paryża. Bilet na takie połączenie w tamtych czasach kosztował równowartość ponad 3 tys. euro. Ostatni Orient Express przybył na stację ok. 50 lat temu. Budynek, zaprojektowany przez pruskiego architekta Augusta Jasmunda, oświetlało kiedyś 300 latarni gazowych. Ukończono go w 1890 r. Piękny na zewnątrz i w środku, stał się symbolem miasta. Na dworcu znajduje się teraz muzeum kolejnictwa. Można w nim też zobaczyć występy derwiszów (medytacja w ruchu, z czego najbardziej widowiskowa jest umiejętność szybkiego wirowania). Co jakiś czas organizowane są również targowiska ze specjałami z różnych regionów Turcji. Nowa stacja znajduje się teraz pod ziemią.ShutterstockStambuł Istanbul Sirkeci był stacją końcową wszystkich pociągów jadących z Europy i miejscem, w którym słynny Orient Express kończył kurs z Paryża. Bilet na takie połączenie w tamtych czasach kosztował równowartość ponad 3 tys. euro. Ostatni Orient Express przybył na stację ok. 50 lat temu. Budynek, zaprojektowany przez pruskiego architekta Augusta Jasmunda, oświetlało kiedyś 300 latarni gazowych. Ukończono go w 1890 r. Piękny na zewnątrz i w środku, stał się symbolem miasta. Na dworcu znajduje się teraz muzeum kolejnictwa. Można w nim też zobaczyć występy derwiszów (medytacja w ruchu, z czego najbardziej widowiskowa jest umiejętność szybkiego wirowania). Co jakiś czas organizowane są również targowiska ze specjałami z różnych regionów Turcji. Nowa stacja znajduje się teraz pod ziemią.

Wiedza i Życie 8/2023 (1064) z dnia 01.08.2023; Inne spojrzenie; s. 8
Oryginalny tytuł tekstu: "Dworce kolejowe"
Reklama