Pyłek prawdę powie

materiały prasowe

Jak czytamy na okładce: „Profesor Patricia Wiltshire jest ekolożką sądową. Specjalizuje się w palinologii, czyli nauce o pyłkach roślin i zarodnikach grzybów, ale ma też doświadczenie w archeologii środowiskowej. Właśnie podczas badań archeologicznych uświadomiła sobie, że techniki rekonstrukcji mogą być przydatne w kryminalistyce. Dziś rozległą wiedzę mikrobiologiczną, botaniczną i mykologiczną wykorzystuje do tropienia śladów zbrodni. Przyczyniła się do rozwiązania kilkuset spraw kryminalnych”. I trzeba przyznać, że są one skomplikowane, a przewidywania profesor co do miejsca zbrodni, ukrycia ciała czy uczestnictwa w przestępstwie stają się zadziwiająco trafne.

Opisy przypadków i dochodzenie do prawdy na podstawie analizy pyłków czy zarodników (których powierzchnia zależy od gatunku) pobranych z ciała ofiary czyta się jak dobrą powieść. Okazuje się, że drobiny te są bardzo wytrzymałe i jeśli nie dobiorą się do nich bakterie i grzyby, mogą przetrwać tysiące lat, a w formie skamieniałości – nawet miliony.

Oprócz wartkiej akcji dostajemy też porcję botanicznych ciekawostek. Na przykład istnieje w przyrodzie grzyb, który występuje tylko na pierwiosnkach. Więc kiedy napotka się w próbkach choćby jeden jego zarodnik, można założyć, że kwiaty te rosną gdzieś w pobliżu. Równie interesujące są metody pobierania pyłków i ich obróbki przed zbadaniem. Zaintrygowało mnie, że włosy ofiary to rewelacyjne źródło pyłków i zarodników, a obecność na nich różnego rodzaju produktów do stylizacji czy lakieru nie robi tu żadnej różnicy. Kluczem do rozwiązania kryminalnej zagadki może być też np. stan rozwoju kolonii grzybów na plamach krwi z dywanu.

Patricia Wiltshire, Ślady zbrodni. Niemi świadkowie przestępstw, przeł. Adam Wawrzyński, Feeria Science, Łódź 2020