Ilustracja Fatinha Ramos
Zdrowie

Nasze ciało zwykle samo wie, ile wody potrzebuje

Na podstawie serii eleganckich badań eksperymentalnych na myszach naukowcy mierzyli aktywność neuronów w obrębie narządu podsklepieniowego. Zaobserwowali, że „zbierają te wszystkie sygnały” z krwi i przekazują wskazówkę, aby się napić albo już przestać pić.

Zadajmy istotne pytanie: ile wody powinien wypijać codziennie przeciętny dorosły? Chyba każdy zna standardową odpowiedź: osiem szklanek, czyli około 2 l. Jednak to jednoznaczne stwierdzenie nie ma naukowych podstaw. W badaniu przeglądowym z 2022 roku nie znaleziono zasadniczo ani jednej wiarygodnej analizy. Odpowiedź każdego odpowiedzialnego naukowca na pytanie o ilość, będzie zaczynać się od stwierdzenia „to zależy”. Czy znajdujesz się w miejscu, gdzie jest gorąco? Czy ćwiczysz? Czy jesteś zdrowa/zdrowy? Jaki jest twój wzrost i masa ciała? Czy jesz dużo słonych pokarmów, czy Twoja dieta to mnóstwo owoców i warzyw?

Rzeczywiście potrzebujemy wody, ale przeciętny człowiek pozyskuje ją z wielu źródeł: herbaty lub kawy, napojów bezalkoholowych (które często zawierają niepotrzebny nam cukier) oraz pożywienia.

Świat Nauki 10.2022 (300374) z dnia 01.10.2022; Zdrowie; s. 23