Ilustracja Marcos Chin
Zdrowie

Drzewa rodowe nowotworów

Komórki przerzutów raka wątroby na mikrofotografii w świetle spolaryzowanym. W środku zdjęcia widoczna jest dzieląca się komórka.Science Source Komórki przerzutów raka wątroby na mikrofotografii w świetle spolaryzowanym. W środku zdjęcia widoczna jest dzieląca się komórka.
Badania ewolucyjne wskazują, że zmiany genetyczne sprzyjające rozprzestrzenianiu się komórek nowotworowych pojawiają się na niezwykle wczesnych etapach rozwoju guza. Odkrycie to otwiera obiecujące perspektywy dla nowych terapii

Prowadzone od dziesięcioleci badania genetyczne pozwoliły rozświetlić wiele zagadnień dotyczących relacji między gatunkami tworzącymi drzewo życia – od mikroorganizmów po naczelne. Nasz gatunek – Homo sapiens – stanowi jeden drobny listek na gałęzi obejmującej wszystkie małpy. Każdy osobnik tego gatunku jest zbiorem komórek, których współpracy zawdzięczamy nasze ciała.

W normalnych warunkach wszystkie komórki stosują się do swego rodzaju umowy zawartej – metodą prób i błędów – przed ponad 600 mln lat, u zarania historii wielokomórkowego życia.

Świat Nauki 5.2018 (300321) z dnia 01.05.2018; Medycyna; s. 48