Pulsar Pulsar Pixabay
Strona główna

Wirtualny spacer po wnętrzu komórki

Zrobimy to dzięki mikroskopii bardzo wysokiej rozdzielczości oraz nowemu oprogramowaniu vLUME.

Co prawda, budowę komórek roślinnych i zwierzęcych już całkiem nieźle poznano, ale tak naprawdę oglądamy je pod mikroskopem w obrazie 2D, a więc płaskim. Tymczasem jest to struktura przestrzenna i badacze chcieliby zajrzeć do wnętrza w podobny sposób, w jaki w skali makro oglądają trójwymiarowe obrazy ludzkiego ciała z tomografii komputerowej albo rezonansu magnetycznego. Będzie to możliwe dzięki nowemu oprogramowaniu vLUME, które zostało opracowane przez naukowców i informatyków z University of Cambridge (Wielka Brytania). Wykorzystywane są tu obrazy generowane za pomocą mikroskopii bardzo wysokiej rozdzielczości (Nobel 2014). Technika ta pozwala nie tylko na uzyskanie bardzo dokładnych obrazów wnętrza komórki, ale i na obserwację wielu niezwykłych procesów zachodzących na poziomie nano. Kolejny etap polega na zaprzęgnięciu do pracy systemów zbierania i analizy danych. Ilość tych danych jest olbrzymia, ale stworzone na uniwersytecie oprogramowanie umożliwia ich doskonałą wizualizację. Dzięki temu badacz, używając typowego hełmu do rzeczywistości wirtualnej, po prostu zagląda do wnętrza komórki i wędrując, obserwuje jej strukturę oraz zachodzące w niej procesy. Mamy nadzieję, że pozwoli to na szybką weryfikację hipotez naukowych, znajdowanie rozwiązań i proponowanie nowych badań.

Wiedza i Życie 12/2020 (1032) z dnia 01.12.2020; Sygnały; s. 6