Wypełniające wszechświat obiekty oddalają się od siebie tym szybciej, im większa jest ich wzajemna odległość. Wypełniające wszechświat obiekty oddalają się od siebie tym szybciej, im większa jest ich wzajemna odległość. EAST NEWS

Wszechświat rośnie, że aż strach…

Ale właściwie jak szybko?

Od czasu, gdy po raz pierwszy zaobserwowano, że dalekie galaktyki uciekają od naszej, i to tym prędzej, im dalej się znajdują, tempo ekspansji wszechświata opisuje stała Hubble’a. Mówi ona, z jaką prędkością oddala się od nas z powodu ekspansji kosmosu galaktyka odległa o daną wartość. Ile wynosi stała Hubble’a? Obecnie uważamy, że prędkość ucieczki galaktyki odległej od nas o 1 megaparsek (mniej więcej 3,26 mln l.ś.) powinna wynosić ok. 67 km/s. Około? No właśnie. Niestety otrzymywane różnymi metodami wyniki różnią się między sobą. Inne wartości otrzymujemy na podstawie badań mikrofalowego promieniowania tła, nieco inne bezpośrednio mierząc odległości i prędkości galaktyk. Jak uzgodnić te dane? Jedną z rozpatrywanych możliwości jest niedokładność oszacowania odległości do galaktyk, w których wybuchają jasne supernowe. W trakcie pomiaru prędkości tych galaktyk posiłkujemy się promieniowaniem gazu z eksplozji. Ponieważ jednak jest on wyrzucany z gwiazdy z prędkością kilku procent prędkości światła, musimy to bardzo precyzyjnie uwzględnić w ostatecznym równaniu. Wciąż jednak nie wiemy, czy zwiększenie tej dokładności wystarczy, czy za rozbieżność odpowiada jakaś istotna własność kosmosu.

Wiedza i Życie 12/2020 (1032) z dnia 01.12.2020; Sygnały; s. 10