Shutterstock
Strona główna

Zagadka empatii

Laboratorium Cardiff University. Aktywność mózgu dzieci bawiących się lalkami była mierzona za pomocą nieinwa­zyjnej metody neuroobrazowania zwanej fNIRS (­funkcjonalna ­spektroskopia bliskiej podczerwieni).Andy Paradise Laboratorium Cardiff University. Aktywność mózgu dzieci bawiących się lalkami była mierzona za pomocą nieinwa­zyjnej metody neuroobrazowania zwanej fNIRS (­funkcjonalna ­spektroskopia bliskiej podczerwieni).
Czy potrafimy doświadczać emocji drugiej osoby i czy to doświadczanie jest nam potrzebne w życiu? Co wiemy o empatii? Czy można ją kształtować już w dzieciństwie i jaki ma wpływ na jakość życia i losy świata?

Wielu badaczy, socjologów, filozofów czy psychologów ewolucyjnych i rozwojowych, zgłębiających zagadnienie empatii, podkreśla, że jest ona ważnym czynnikiem sukcesu człowieka w życiu emocjonalnym i społecznym – zarówno nastolatka, jak i ucznia, małżonka czy rodzica. Obecnie to kluczowa kompetencja, pożądana przez świadomych pracodawców poszukujących dobrych pracowników. Dysponowanie nią jest doceniane we współpracy z dziećmi w przedszkolu, nastolatkami w szkole i młodzieżą studencką. Empatia to także element inteligencji emocjonalnej, umożliwiającej tworzenie satysfakcjonujących związków partnerskich.

Wiedza i Życie 11/2020 (1031) z dnia 01.11.2020; Psychologia; s. 22
Reklama

Ten artykuł jest dostępny tylko dla naszych cyfrowych subskrybentów.

Subskrybuj dzisiaj
Ilustracja. Głowa pełna idei.

Jesteś już prenumeratorem? Zaloguj się >