Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pixabay
Strona główna

Naukowcy odkryli…

W skrócie.

• Stymulacja komórek mózgu impulsami elektrycznymi (emituje je wszczepione urządzenie, metoda nazywa się DBS – głęboka stymulacja mózgu) może pomóc cukrzykom. Okazuje się, że impulsy nasilają u ludzi wydzielanie dopaminy, co przekłada się na większą wrażliwość komórek na insulinę.

• Uderzenie błyskawicy może wyłączyć taki wszczepiony do mózgu stymulator. Składa się on z cieniutkich elektrod poprowadzonych przez czaszkę do odpowiedniego rejonu mózgu. W przypadku choroby Parkinsona – do obszaru kontrolującego ruch. Pod skórę wszczepia się programowalny stymulator impulsów. Niedawno okazało się, że stymulator wyłączył się u pewnej kobiety ze Słowenii, chociaż w chwili uderzenia pioruna przebywała w domu (skutki uderzenia były jednak znaczące – zniszczeniu uległy telewizor i klimatyzator). Urządzenie trzeba było zresetować.

• Samce muszek owocowych mogą odczuwać przyjemność z ejakulacji. Naukowcy tak zmienili ich neurony ulokowane w odwłoku, że aktywowało je światło czerwone, co przekładało się na produkcję wyzwalającej ejakulację korazoniny. Samce preferowały potem miejsca, gdzie możliwa była ekspozycja na światło czerwone.

• Żyjące w Kostaryce mrówki z gatunku Azteca brevis budują na gałęziach i pniach pułapki na inne owady – np. świerszcze – nawet 50 razy cięższe od siebie. Pułapki te to twory z tunelami, z widocznymi na wierzchu otworkami jak w serze szwajcarskim. Mrówki czyhają wewnątrz nich i łapią zdobycz, która stanie na pułapce, za kolejne odnóża. Potem przystępują do konsumpcji. Oczywiście jest to praca zespołowa.

• Dotychczas, chcąc określić płeć dziecka, trzeba było czekać do drugiego trymestru ciąży i przeprowadzić badanie USG. Teraz może wystarczyć kropla krwi pobrana z palca matki. Sprawdza się w niej obecność DNA charakterystycznego dla chromosomu Y. Jeśli test jest dodatni, narodzi się chłopiec. Metodę opracował zespół z brazylijskiego laboratorium, kierowany przez Gustava Barrę. Metoda jest 100-procentowo skuteczna w 8. tygodniu ciąży. Barra ma nadzieję, że test się szybko upowszechni.

• Osoby śpiące mniej niż 7 godzin są bardziej narażone na zaburzenia nastroju i problemy psychiczne (np. poczucie beznadziei, nerwowość) niż te, które dłużej pozostają w łóżkach.

• Właściciele psów mogą zarażać się od swoich pupili bakterią E. coli, powodującą u opiekunów zakażenie układu moczowego. Zazwyczaj dochodzi do infekcji własnymi pałeczkami okrężnicy obecnymi w kale, ale niestety możemy też bakterie przechwycić od innego gatunku. Odkryto to, wykonując analizy genetyczne próbek psich odchodów. Właściciele nie powinni zatem dawać się lizać zwierzętom.

• Jak wskazują badania genetyczne, szczep grzyba Batrachochytrium dendrobatidis, który wybija populacje płazów na całym świecie, prawdopodobnie pochodzi z Korei. Wiele zakażonych osobników pada na atak serca. Rozprzestrzenił się stamtąd wskutek globalnego handlu.

Wiedza i Życie 7/2018 (1003) z dnia 01.07.2018; Sygnały; s. 11