1873, Statek powietrzny: „Musimy zwrócić uwagę na najwspanialszą z maszyn powietrznych, jaką do tej pory zbudowano. To aerostat z Francji. Wykorzystano w nim wodór. Ruch maszyny jest kontrolowany przez aeronautę za pomocą wału obrotowego przymocowanego do śmigła z dwoma łopatami. Podczas niedawnej próby maszyna wystartowała z Fort Neuf of Vincennes i po dwóch godzinach i 35 minutach lotu oraz pokonaniu około 100 km wylądowała w Mondecourt w pobliżu Noyon.” 1873, Statek powietrzny: „Musimy zwrócić uwagę na najwspanialszą z maszyn powietrznych, jaką do tej pory zbudowano. To aerostat z Francji. Wykorzystano w nim wodór. Ruch maszyny jest kontrolowany przez aeronautę za pomocą wału obrotowego przymocowanego do śmigła z dwoma łopatami. Podczas niedawnej próby maszyna wystartowała z Fort Neuf of Vincennes i po dwóch godzinach i 35 minutach lotu oraz pokonaniu około 100 km wylądowała w Mondecourt w pobliżu Noyon.” „Scientific American”, tom XXIX, nr 4; 26 lipca 1873
Strona główna

Z archiwum Scientific American

1973 1973
Lipiec

1973

Zagadka kraterów wyjaśniona

„Dlaczego Ziemia nie jest, jak Księżyc, gęsto pokryta kraterami impaktowymi? Prawdopodobnie większość takich kraterów została zniszczona przez erozję i dynamiczne procesy zachodzące na powierzchni skorupy ziemskiej. Wiemy jednak o istnieniu co najmniej 14 dużych kraterów na obszarze Tarczy Kanadyjskiej; niektóre z nich mają blisko 600 mln lat. Według hipotezy, którą przedstawił Brian Dent ze Stanford University, kratery te przetrwały, ponieważ zostały utworzone w bardzo starym materiale skalnym, a następnie szybko przykryte przez młodsze osady, które z kolei zostały względnie niedawno usunięte przez lodowce.

Świat Nauki 7.2023 (300383) z dnia 01.07.2023; Z archiwum Scientific American; s. 80
Reklama