1974, „Strzelające bąble: W przybliżeniu 3–4% powierzchni oceanów są w danym momencie pokryte pęcherzykami. To za ich pośrednictwem do atmosfery są wstrzykiwane substancje chemiczne obecne w najwyższej warstewce wody oceanicznej [takie jak jony sodu i potasu oraz białka]. Ilustracja przedstawia – w kolejności od dołu do góry – kolejne etapy przeobrażania się pęcherzyka w zastrzyk cieczy wystrzeliwanej w powietrze.” 1974, „Strzelające bąble: W przybliżeniu 3–4% powierzchni oceanów są w danym momencie pokryte pęcherzykami. To za ich pośrednictwem do atmosfery są wstrzykiwane substancje chemiczne obecne w najwyższej warstewce wody oceanicznej [takie jak jony sodu i potasu oraz białka]. Ilustracja przedstawia – w kolejności od dołu do góry – kolejne etapy przeobrażania się pęcherzyka w zastrzyk cieczy wystrzeliwanej w powietrze.” „Scientific American”, tom 230, nr 5; maj 1974.

50, 100 i 150 lat temu

1974 1974
Maj

1974

Ciemna strona merkurego

„29 marca sonda Mariner 10 przekazała nową informację na temat Merkurego. Ze zdjęć wykonanych przez pojazd kosmiczny wynika, że powierzchnia Merkurego bardzo przypomina powierzchnię Księżyca – jest pokryta licznymi kraterami i słabo zerodowana, poza tym znajdują się na niej duże, gładkie obszary nazwane »morzami«. Co więcej, pomiary promieniowania podczerwonego wykonane na ciemnej oraz oświetlonej stronie globu wskazują, że jego zewnętrzna powłoka skalna ma, podobnie jak księżycowa, niedużą gęstość, co świadczy, że jest prawdopodobnie bogata w krzemiany, ale uboga w żelazo.

Świat Nauki 5.2024 (300393) z dnia 01.05.2024; Z archiwum Scientific American; s. 80