Shutterstock
Strona główna

Harry Potter i tajemnice metamateriałów

Schemat działania peleryny niewidki na mikrofale.Infografika Zuzanna Sandomierska-Moroz Schemat działania peleryny niewidki na mikrofale.
„Masz dość życia jako zwykły mugol? Zarzuć pelerynę niewidkę i poczuj się przez jeden dzień jak Harry Potter!” – czy tak w przyszłości producenci zabawek będą kusić najmłodszą klientelę? A może gadżet ten będzie dodawany jako prezent do kolorowych magazynów? To, co jeszcze niedawno było wytworem bujnej wyobraźni autorów książek science fiction, dziś jest niemalże na wyciągnięcie ręki.

Uwielbiany przez miliony czarodziej nie jest oczywiście jedyną postacią fikcyjną, która potrafi stać się niewidzialna. Motyw niewidzialności był często wykorzystywany w literaturze i filmie, od genetycznych mutacji superbohaterów komiksów Marvela po osłony maskujące na statkach kosmicznych w „Star Treku”. O ile jednak do tak daleko posuniętych modyfikacji genetycznych jesteśmy nastawieni mocno sceptycznie, o tyle stworzenie różnego rodzaju maskujących osłon jest w zasięgu możliwości dzisiejszych naukowców.

Wiedza i Życie 4/2017 (988) z dnia 01.04.2017; Technika; s. 28