Rozmieszczenie punktów libracyjnych w układzie Ziemia–Słońce. Punkt L2 znajduje się stale w cieniu Ziemi, co czyni go dobrym miejscem do prowadzenia obserwacji planet zewnętrznych lub obszaru poza Układem Słonecznym. Rozmieszczenie punktów libracyjnych w układzie Ziemia–Słońce. Punkt L2 znajduje się stale w cieniu Ziemi, co czyni go dobrym miejscem do prowadzenia obserwacji planet zewnętrznych lub obszaru poza Układem Słonecznym. Wikipedia

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba

Nowy teleskop to olbrzymie nakłady finansowe. Nowatorskie rozwiązania umożliwią jednak wykonywanie zdjęć przestrzeni kosmicznej w niespotykanej do tej pory jakości.

Wiosną tego roku mija 26 lat od dnia znalezienia się na orbicie okołoziemskiej Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. W ciągu ćwierć wieku jego użytkowania przeprowadzono dzięki wahadłowcom kosmicznym kilka misji serwisowych, podczas których wymieniono uszkodzone elementy wyposażenia lub zamontowano nowsze. Mimo to technicznie teleskop nie odpowiada już współczesnym wymaganiom i potrzebom. Przyszedł więc czas na jego następcę – teleskop Jamesa Webba (JWST), nazwany na cześć drugiego administratora NASA.

Wiedza i Życie 3/2017 (987) z dnia 01.03.2017; Technika; s. 40