Bratniemu uściskowi przywódców państw komunistycznych towarzyszyła często wymiana pocałunków. Po lewej Leonid Breżniew. Bratniemu uściskowi przywódców państw komunistycznych towarzyszyła często wymiana pocałunków. Po lewej Leonid Breżniew. BE&W

Skuteczne techniki bratniego pocałunku

Greckie boginie Hera i Atena podają sobie ręce na powitanie. Relief z V w. p.n.e.Indigo Greckie boginie Hera i Atena podają sobie ręce na powitanie. Relief z V w. p.n.e.
Niezliczone są rodzaje powitań. Zależą od kręgu kulturowego – i gatunku. To doskonały sposób na szybkie przekazanie milionów bakterii, ale i zyskanie zaufania.

Gesty przywitania towarzyszą nam od zawsze. Najczęściej ściskamy dłoń, machamy komuś, przybijamy piątkę i może temu towarzyszyć uśmiech. Uścisk ręki nie należy do najzdrowszych czynności. Jak się szacuje, niespełna 2/3 użytkowników publicznych toalet sięga po mydło, a 10% w ogóle nie myje dłoni. Nic więc dziwnego, że jednym uściskiem można przekazać nawet 124 mln bakterii. Gdy pojawił się koronawirus, europejskie ministerstwa zdrowia zaapelowały o powstrzymanie się od witania. Ekspert od chorób zakaźnych Gregory Poland stwierdził, że uścisk dłoni w pandemii COVID-19 jest po prostu bronią biologiczną i że dla tego przestarzałego zwyczaju nie ma miejsca w kulturze uznającej istnienie bakterii.

Wiedza i Życie 3/2022 (1047) z dnia 01.03.2022; Historia; s. 62
Oryginalny tytuł tekstu: "Przywitaj się!"