Wybrukowana Droga Królewska wybudowana przez perskiego króla Dariusza I w V w. p.n.e. miała 2,5 tys. km. Wybrukowana Droga Królewska wybudowana przez perskiego króla Dariusza I w V w. p.n.e. miała 2,5 tys. km. Indigo
Człowiek

Autostrady przeszłości

Rekonstrukcja Sweet Track, najstarszej drogi świata wybudowanej na bagnach Somerset w epoce brązu w początkach IV tys. p.n.e.Indigo Rekonstrukcja Sweet Track, najstarszej drogi świata wybudowanej na bagnach Somerset w epoce brązu w początkach IV tys. p.n.e.
Budujemy drogi od tysięcy lat. Są one wyznacznikiem naszych umiejętności współpracy czy możliwości technicznych, lecz przede wszystkim służą zaspokojeniu niezwykłej potrzeby mobilności.

W starożytnym Egipcie symbolem podróży i ruchu stała się barka, ponieważ główną autostradę dla mieszkańców tej krainy stanowił Nil. Ogólnie cieki wodne były najbardziej oczywistymi arteriami komunikacyjnymi, ale tam, gdzie nie istniały, radzono sobie inaczej. Nawet wtedy gdy ludzie chadzali tylko pieszo, wybierali „wydeptane ścieżki”. Po nich nie został żaden ślad, ale po drogach, które utwardzono, zbudowano na sztucznych groblach lub wykuto w skałach, już tak. Ich pozostałości świadczą o niezwykłej inwencji i potrzebach człowieka, bo droga to nie tylko utwardzona wstążka przecinająca pola czy wijąca się wśród górskich szczytów, służąca panowaniu nad danym terytorium oraz uprawianiu handlu, to też symbol wolności i przygody.

Wiedza i Życie 8/2022 (1052) z dnia 01.08.2022; Historia; s. 46
Reklama