Przekrój przez ścianę tchawicy. Widać wydzielającą śluz komórkę (różowa) oraz rzęski oczyszczające i ogrzewające wdychane powietrze. Zdjęcie z elektronowego mikroskopu skaningowego. Przekrój przez ścianę tchawicy. Widać wydzielającą śluz komórkę (różowa) oraz rzęski oczyszczające i ogrzewające wdychane powietrze. Zdjęcie z elektronowego mikroskopu skaningowego. Indigo

Przystanek Arabia

Przedstawiciele Homo sapiens, którzy wyemigrowali z Afryki, długo mieszkali na Półwyspie Arabskim, zanim ruszyli dalej.

Autorami określenia Arabia felix, czyli „Arabia szczęśliwa”, byli starożytni Rzymianie. W ten sposób nazywali południową część Półwyspu Arabskiego, której nigdy nie zdołali podbić. Dziesiątki tysięcy lat wcześniej ta sama Arabia stała się domem dla naszych przodków z gatunku Homo sapiens. Najwyraźniej był to dom szczęśliwy, skoro dawał im schronienie przez 30 tys. lat. Tak oszacował zespół Raya Toblera z Australian National University w Canberze. Pod koniec maja na łamach „PNAS” naukowcy ci opublikowali artykuł podsumowujący wyniki analiz genomów współczesnych i wymarłych przedstawicieli H.

Wiedza i Życie 7/2023 (1063) z dnia 01.07.2023; Sygnały; s. 10