Dziel, nakręcaj, sprzedawaj, czyli jak zarabiają na nas i jak nas zmieniają sieci społecznościowe
Facebook ma 3 mld użytkowników; ponad 2 mld pozyskały YouTube, WhatsApp oraz Instagram. Chińskie WeChat i TikTok mają ponad milion zainteresowanych, wiele innych, w tym Twitter – pół miliona. Aby utrzymywać tak dużą i kosztowną infrastrukturę, obsługującą setki milionów i miliardy użytkowników, potrzeba bardzo dużych pieniędzy. Skąd je brać?
1 lipca 2023
W listopadzie 2000 r. dwóch absolwentów University of California w Berkeley, James Hong i Jim Young, stworzyło stronę „Am I hot or not?”. Jedni użytkownicy internetu (głównie młode kobiety) zamieszczali zdjęcia, a inni oceniali je pod względem atrakcyjności i mogli komentować. Kilka tygodni później strona miała 2 mln użytkowników dziennie; do samych ocen dodano reklamy oraz funkcjonalność randkową. To, co miało być początkowo niewinną zabawą i zbieraniem materiału badawczego (jeden z autorów robił doktorat), stało się realnym biznesem, generującym w szczycie 7,5 mln dol.
Wiedza i Życie
7/2023
(1063) z dnia 01.07.2023;
Społeczeństwo;
s. 60
Oryginalny tytuł tekstu: "Dziel, nakręcaj, sprzedawaj"