Shutterstock
Człowiek

Model zarodka ludzkiego: technologia jest, potrzebna definicja

Syntetyczne ludzkie zarodki? Absurdalna awantura w cieniu wielkiego odkrycia

Syntetyczne ludzkie zarodki? Absurdalna awantura w cieniu wielkiego odkrycia

„Być może niektóre osoby zrozumiały, że utworzyliśmy prawdziwe zarodki ludzkie. A to są struktury zarodkopodobne, czyli modele, które pozwalają nam badać najwcześniejszy etap naszego życia”. Prof. Magdalena Żernicka-Goetz próbuje zrozumieć przyczyny dyskusji, jaką wywołało jej najnowsze osiągnięcie.

Model zarodka, czyli czarna skrzynka ludzkiego rozwoju została otwarta

Model zarodka, czyli czarna skrzynka ludzkiego rozwoju została otwarta

Struktury, które stworzyły w laboratoriach dwa zespoły naukowców, pozwolą prześledzić wczesny etap rozwoju embrionów. I odpowiedzieć na pytanie, dlaczego wiele z nich wówczas obumiera.

Rozwój embriologii zaciera granicę między naturalnym zarodkiem ludzkim a strukturami z laboratoriów. Naukowcy formułują nową jego definicję.

To, co powstaje w laboratoriach badaczy zarodków ludzkich, przestaje już się mieścić w dotychczasowym słownictwie. Naukowcy tworzą więc nowe pojęcia, wciąż płynne i zmienne: zarodek syntetyczny, model zarodka ludzkiego, ludzkie struktury zarodkopodobne, zarodki powstałe bez zapłodnienia, zarodki z dorosłych komórek macierzystych, zarodki rozwijające się po transferze jądra komórki dojrzałej do komórki jajowej.

Jaki jest ich prawny status? – zastanawia się w artykule opublikowanym przez czasopismo „Cell” zespół naukowców kierowany przez Nicolasa Rivrona z Institut für Molekulare Biotechnologie Österreichische Akademie der Wissenschaften.