Astronauta Buzz Aldrin stoi przy fladze USA zatkniętej na Księżycu w lipcu 1969 roku. Astronauta Buzz Aldrin stoi przy fladze USA zatkniętej na Księżycu w lipcu 1969 roku. NASA

Lądowanie na Księżycu i tak dalej, czyli jak się rodziły teorie spiskowe

Przygotowuję się do przeprowadzki na drugi koniec kraju i niedawno z tego powodu robiłem na strychu porządki. Obsypany kurzem i zmęczony natknąłem się na zapieczętowane pudełko z etykietą „kasety VHS”. Zniosłem je na dół do swojego pokoju i otworzyłem. Na wierzchu leżała kaseta, o której już niemal zapomniałem. I napłynęły wspomnienia.

Była to profesjonalnie wykonana kopia programu telewizyjnego Teoria spiskowa: Czy wylądowaliśmy na Księżycu? Zachichotałem, gdy ją zobaczyłem. Kasetę dostałem w 2001 roku tuż przed emisją. Przesłał mi ją mój kolega Dan Vergano, który w tamtym czasie pisał dla „USA Today” (a obecnie jest redaktorem opinii „Scientific American”). Zadzwonił do mnie tydzień wcześniej, aby zadać mi kilka pytań z zakresu astronomii, lecz podczas rozmowy zapytał też, czy wiem o programie, który podaje w wątpliwość prawdziwość lądowania NASA na Księżycu w ramach programu Apollo i który ma zostać wyemitowany w następnym tygodniu na kanale Fox.

Świat Nauki 1.2024 (300389) z dnia 01.01.2024; Wszechświat; s. 24