Pulsar - najnowsze badania naukowe. Pulsar - najnowsze badania naukowe. Julius Csostonyi sm / Archiwum

Alaskańscy myśliwi trzymali się blisko mamutów

Neandertalczycy skrzykiwali się, gdy szli na grubego zwierza

Neandertalczycy skrzykiwali się, gdy szli na grubego zwierza

Od dawna wiadomo, że byli zdolnymi myśliwymi. Dopiero niedawno jednak badacze znaleźli dowody, że organizowali się w większe grupy. Nie tylko w tym przypominali człowieka współczesnego.

Badanie ciosa samicy imieniem Elma pozwoliło odtworzyć kondycję i liczącą ponad tysiąc kilometrów wędrówkę zwierzęcia.

Ślady ognisk, kamienne narzędzia i pokonsumpcyjne kości zwierząt – Charles Holmes ze University of Alaska Fairbanks wraz z François Lanoë z University of Alaska Museum of the North natrafili na nie w roku 2009. Na tym samym, datowanym na 14 tys. lat, stanowisku Swan Point na Alasce znaleźli też cios mamucicy, którą nazwali Élmayųujey’eh. W skrócie Elma.

Po rozcięciu ciosa wzdłuż widać wyraźnie warstwy wzrostowe. Pobranie próbek z każdej z nich pozwala więc na zdobycie chronologicznego zapisu życia mamuta poprzez badanie izotopów – będących chemicznymi markerami diety i lokalizacji zwierzęcia.