Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Mirosław Gryń / pulsar

Za horyzontem genetyki, czyli o poziomym dziedziczeniu genów między gatunkami

Paleogenetyka, czyli co skrywają nasze genomy

Paleogenetyka, czyli co skrywają nasze genomy

Nasze genomy to prawdziwe skarbnice zaginionych światów. Odczytaliśmy zaledwie pierwsze linijki tych dokumentów. Ale wiemy już, że proste i piękne scenariusze nie mówią całej prawdy.

Brzmi to nieziemsko, ale jest w przyrodzie zaskakująco częste: geny mogą być dziedziczone nie tylko pionowo, po ojcu i matce, ale także poziomo – między organizmami odmiennych gatunków.

Pewien brytyjski lekarz wstrzykiwał myszom bakterie: niegroźne lub zjadliwe. Pierwsze nie wyrządzały gryzoniom krzywdy. Po kontakcie z drugimi zwierzęta umierały. Szybko okazało się, że jeśli niegroźne drobnoustroje hoduje się na płytce z mikrobami szkodliwymi, ale zabitymi, to niezjadliwe bakterie również stają się chorobotwórcze i uśmiercają myszy.

Ten słynny dziś eksperyment został przeprowadzony pod koniec lat 20. ubiegłego wieku. Jego autor Frederick Griffith odkrył, że bakterie, które wcześniej nie miały właściwości patogennych, mogą pobierać „czynnik transformujący” (jak to wtedy określił) od zjadliwych gatunków.