Postęp w dziedzinie równości płci
Na całym świecie kobiety i dziewczęta wciąż borykają się z dyskryminacją, ubóstwem i przemocą, a także z brakiem dostępu do edukacji i opieki zdrowotnej oraz z ograniczaniem prawa własności, by wymienić tylko niektóre z barier. Każdego roku dwie agendy ONZ – Biuro ds. Kobiet oraz Departament Spraw Gospodarczych i Społecznych – przedstawiają raport na temat postępów we wprowadzaniu równości płci na świecie. To jeden z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju, które kraje członkowskie ONZ zgodziły się osiągnąć do 2030 roku. Raport przygotowano na podstawie danych dostarczonych przez rządy państw w specjalnych kwestionariuszach, danych pozyskanych podczas badań gospodarstw domowych oraz zebranych przez inne międzynarodowe organizacje, takie jak Światowa Organizacja Zdrowia, Bank Światowy i Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci (UNICEF).
W raporcie wskazano kilka istotnych zdobyczy: spadła liczba małżeństw zawieranych przez dzieci, przybyło nieco kobiet w parlamentach i samorządach lokalnych, a od 2019 roku wprowadzono na świecie 56 reform prawnych mających zniwelować nierówności między płciami. „Widać pewien postęp, z którego należy się cieszyć – mówi Papa Seck, szef działu badań i analiz w Biurze ONZ ds. kobiet. – Jednak ten postęp nie jest wystarczający, aby doprowadzić nas tam, gdzie chcielibyśmy się znaleźć w 2030 roku. Można i trzeba zrobić znacznie więcej”. Przy obecnym tempie zmian parytet płci w parlamentach zostanie osiągnięty najwcześniej w roku 2063, małżeństwa dzieci będą zawierane do 2092, a wyeliminowanie skrajnego ubóstwa wśród kobiet zajmie 137 lat.
***
Cel 5.
Osiągnięcie równości płci oraz wzmocnienie pozycji kobiet i dziewcząt jest jednym z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Inne obejmują wyeliminowanie ubóstwa (Cel 1), wyeliminowanie głodu (Cel 2) i zapewnienie wszystkim wysokiej jakości edukacji (Cel 4). Wszystkie cele są ze sobą powiązane, a wiele z nich się pokrywa, na przykład osiągnięcie równości płci wiąże się z wyeliminowaniem ubóstwa i głodu wśród kobiet oraz z poszerzeniem ich dostępu do edukacji.
Cel 5. obejmuje dziewięć zadań i 14 wskaźników.