Różowa droga. Różowa droga. Shutterstock
Galerie

Dziwne drogi

Niektóre drogi, ulice i autostrady są tak niezwykłe, że stały się czymś więcej niż tylko połączeniem między punktem A i punktem B na mapie. Są atrakcją samą w sobie…

Jesteśmy przyzwyczajeni do dróg przecinanych torami, mostów łączących brzegi rzeki czy tuneli wydrążonych we wnętrzu gór. Tymczasem na Gibraltarze ulicę przecina pas startowy, a w Japonii jedna z autostrad przebiega przez środek… budynku. W Kraju Kwitnącej Wiśni znajduje się także droga otoczona przez 18-metrowy płot ze śniegu oraz most, który wydaje się tak stromy, że tylko jakimś cudem samochody nie tracą na nim przyczepności. Co więcej, niektóre drogi dosłownie znikają pod wodą na wiele godzin, przebiegają nad niebezpiecznymi urwiskami lub wręcz wiszą kilkaset metrów nad ziemią. Oto kilkanaście zdjęć przedstawiających dziwne drogi z całego świata.

Różowa droga (za zdjęciu powyżej). Tęczowe góry w Chinach to jedno z najpiękniejszych miejsc na Ziemi. Zbudowane są z czerwonego piaskowca i różnych minerałów (np. żółtego siarczku żelaza, fioletowego goethytu, zielonego chlorytu). Zwiedzający to malownicze miejsce podróżują po drodze, która została wykonana z różowej kostki i idealnie wkomponowuje się w krajobraz.

Zakręcony most.ShutterstockZakręcony most.

Zakręcony most znajduje się w Szanghaju. Na dalszym planie widać most Nanpu, na który prowadzą spiralne łącznice. Teren pod węzłem pięknie zagospodarowano. Most łączy dzielnicę Nanshi i Pudong i jest uważany za jedną z największych atrakcji miasta. Mimo spalin samochodowych i hałasu turyści często rezerwują pokoje hotelowe z widokiem na tę niezwykłą konstrukcję.

Tunel w skale.ShutterstockTunel w skale.

Tunel w skale. Mierzący nieco ponad kilometr tunel Guoliang w górach Taihang stał się jedną z najbardziej znanych dróg w Chinach. Przecina skałę, ale jego odcinki widoczne są przez szczeliny w zboczu góry. Obserwujący go z daleka mogą zatem zobaczyć, jak pojazdy znikają w tunelu i pojawiają się ponownie, gdy mijają każdą z luk. Konstrukcja powstała w latach 70. XX w. Mieszkańcy jednej z wiosek zyskali dzięki niej dostęp do świata zewnętrznego, a większość prac przy tunelu wykonali sami – przez pięć lat drążyli trasę w skale wiertłami, młotkami i dłutami.

Dwie nitki.BEWDwie nitki.

Dwie nitki. Lake Pontchartrain Causeway to most biegnący przez jezioro Pontchartrain w amerykańskim stanie Luizjana. Konstrukcja składa się z dwóch równoległych dwujezdniowych nitek o długości nieco ponad 38 km. Obie drogi są osadzone na ponad 9 tys. pali każda i połączone 7 zjazdami przeznaczonymi dla pojazdów ratunkowych. Lake Pontchartrain Causeway jest najdłuższym na świecie mostem nad wodą w linii prostej.

2 w 1.Shutterstock2 w 1.

2 w 1. To niezwykłe połączenie to zjazd z drogi ekspresowej Hanshin (Japonia). Trasa przebiega między piętrami (od piątego do siódmego) wieżowca. Autostrada nie ma kontaktu z budynkiem. Przechodzi przez niego jako most podtrzymywany przez podpory. Droga jest otoczona konstrukcją chroniącą ludzi w wieżowcu przed hałasem i sam budynek przed wibracjami. Na dachu budynku znajduje się lądowisko dla helikopterów.

Droga do nieba.Getty ImagesDroga do nieba.

Droga do nieba. Wjazd na japoński most Eshima Ohashi wydaje się tak stromy, że potrzeba nie lada odwagi, aby się po nim poruszać. Jakim cudem samochody nie tracą przyczepności i nie ześlizgują się z gigantycznej konstrukcji? Cóż, okazuje się, że dramatyczna stromość to tylko złudzenie optyczne. W rzeczywistości wjazd na most jest o wiele łagodniejszy, a jego pokonanie wcale nie sprawia kłopotu.

Śnieżny korytarz.ShutterstockŚnieżny korytarz.

Śnieżny korytarz. Tateyama Kurobe Alpine Route to jedna z najbardziej znanych dróg Kraju Wschodzącego Słońca. Można nią dotrzeć do takich atrakcji jak najwyżej położone w Japonii gorące źródła czy najwyższy wodospad w kraju. Jednak największe zdumienie wywołuje śnieżny korytarz, biegnący przez Wielką Dolinę Śniegu. Ma on pół kilometra długości, a jego ściany osiągają kilkanaście metrów wysokości! Korytarz powstaje, gdy po intensywnych opadach śniegu pługi odsłaniają zasypaną drogę. Atrakcja jest dostępna dla turystów od końca kwietnia do końca czerwca.

Chińska serpentyna.ShutterstockChińska serpentyna.

Chińska serpentyna. To jedna z najbardziej krętych dróg świata. Prowadzi na górę Tianmen, na której szczycie znajdują się świątynia zbudowana w czasach dynastii Tang oraz naturalne ogromne okno skalne. Trasa licząca 11 km ma aż 99 zakrętów! Na szczyt góry można się także dostać najdłuższą kolejką świata lub schodami, których jest 999.

Ciasna, stroma i zakręcona.ShutterstockCiasna, stroma i zakręcona.

Ciasna, stroma i zakręcona. Taka właśnie jest Lombard Street w San Francisco. Serpentyna powstała w 1922 r. w celu zmniejszenia kąta nachylenia jezdni (z 27% do 16%), który był zbyt stromy dla większości pojazdów. Ponieważ to jedna z największych atrakcji miasta, często była zakorkowana przez turystów, którzy chcieli nią przejechać. Dlatego ustanowiono zakaz parkowania w obszarze serpentyny i zabroniono ruchu na niej w czasie wakacji.

300 m nad ziemią.Shutterstock300 m nad ziemią.

300 m nad ziemią. Wiadukt Millau to najwyższy tego typu obiekt w Europie. Trasa liczy niecałe 2,5 km i pozwala pokonać dolinę rzeki Tarn w Oksytanii (Francja). Najwyższy jej punkt znajduje się 324 m nad ziemią. Konstrukcja składa się z 7 filarów, jezdni wiszącej na stalowych linach i pylonów, do których je zamocowano. Wiadukt to także atrakcja turystyczna. W okolicy znajduje się aż 7 punktów widokowych pozwalających podziwiać niezwykłą konstrukcję.

Droga śmierci.ShutterstockDroga śmierci.

Droga śmierci. Sławna trasa liczy 70 km i łączy La Paz z małą miejscowością Coroico w Boliwii. Do 2006 r. była jedną z najniebezpieczniejszych dróg na świecie. Miała zaledwie 3 m szerokości, co sprawiało, że nawet manewr mijania mógł zakończyć się spadnięciem w przepaść. Najgorzej było w porze deszczowej, kiedy nawierzchnię drogi pokrywało błoto, a widoczność ograniczały deszcze i mgły. Wszystko to sprawiało, że rocznie ginęło tam 200–300 osób. Obecnie najniebezpieczniejszy odcinek można ominąć objazdem, a na reszcie trasy znajdują się asfalt i barierki.

Fairy Meadows Road.ShutterstockFairy Meadows Road.

Fairy Meadows Road. Znajduje się w Pakistanie w okolicach masywu Nanga Parbat. Przejażdżka nią może się zakończyć tragedią. Położona wysoko w górach i licząca 16 km droga rozpoczyna bieg od autostrady Karakoram i wiedzie do wioski Tato znajdującej się w pobliżu płaskowyżu Fairy Meadows (Bajkowe łąki), który oferuje wspaniałe widoki. Wąska, pozbawiona barierek i innych zabezpieczeń trasa w zimie jest całkowicie zamknięta. W lecie natomiast można się po niej poruszać jedynie wynajętym jeepem prowadzonym przez doświadczonego kierowcę.

Znikająca droga.ShutterstockZnikająca droga.

Znikająca droga. Passage du Gois łączy zatokę Burnëf z francuską wyspą Noirmoutier. Trasa ma nieco ponad kilometr i nie byłoby w niej nic szczególnego, gdyby nie to, że przez większość czasu znajduje się pod wodą. Droga jest dostępna mniej więcej przez trzy godziny (!) dziennie podczas odpływu. Dokładną rozpiskę z przypływami można znaleźć w internecie. Wzdłuż trasy znajdują się wieżyczki ratownicze, w których mogą się schronić kierowcy złapani przez nagły przypływ.

Droga przez lotnisko.ShutterstockDroga przez lotnisko.

Droga przez lotnisko. Podczas gdy na całym świecie istnieją miliony przejazdów kolejowo-drogowych, na Gibraltarze znajduje się przejazd samolotowo-drogowy. Skrzyżowanie łączy najważniejszą drogę tego malutkiego terytorium zamorskiego Wielkiej Brytanii z pasem startowym. Trasa zamykana jest na kilka minut podczas każdego startu i lądowania samolotu.

Droga Trolli.ShutterstockDroga Trolli.

Droga Trolli. Ta pokręcona trasa znajduje się na południe od Åndalsnes w Norwegii. Składa się z 11 serpentyn, dzięki którym średnie nachylenie drogi wynosi 9%. Większość z nich zakręca pod kątem 180°, co sprawia, że samochody dłuższe niż 12,4 m nie mogą wjeżdżać na Trollstigen. Droga jest jedną z największych atrakcji kraju. Co ciekawe, znajduje się na niej jedyny na świecie znak drogowy „Uwaga trolle”.

Wiedza i Życie 11/2020 (1031) z dnia 01.11.2020; Inne spojrzenie; s. 10

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną