Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 listopada o godz. 24:00. Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 listopada o godz. 24:00. Infografika Wawrzyniec Święcicki

Listopad. Wspomnienie po komecie

Śladem Księżyca i planet.Infografika Wawrzyniec Święcicki Śladem Księżyca i planet.
Obserwacje nieba.

Trwają już długie przedzimowe noce. Na początku miesiąca słońce zachodzi o 16:06, by wzejść o 6:32. Pod koniec listopada obie te pory przesuną się na 15:28 i 7:22, a więc dzień skróci się niemal o półtorej godziny. Dni są dosyć ciemne – w południe słońce unosi się ponad horyzontem na wysokości zaledwie 23,1°, a pod koniec miesiąca – tylko 16°. Nocne niebo dostarczy nam jednak wielu ciekawych okazji do wyjścia z domu. W okolicy 17 listopada spodziewamy się maksimum Leonidów – roju meteorów z odłamków pozostałych na torze komety 55P/Tempel-Tuttle. Kometa, której tor zabiera ją aż do orbity Urana, powraca do Słońca co 33 lata, ale Leonidy możemy obserwować co roku. Spadających z gwiazdozbioru Lwa gwiazd najlepiej wypatrywać w drugiej połowie nocy. Miłośnicy wieczornych obserwacji zobaczą za to klasyczne jesienne gwiazdozbiory Pegaza i Andromedy, poniżej których w niebieskim oceanie pluskają Ryby, Wodnik i Wieloryb. Na wschodnim niebie widoczna jest też gwiezdna wstęga Erydanu.

Wędrówki planet

Merkurego (1,4m) zobaczymy w pierwszej połowie miesiąca na porannym niebie. Planeta będzie widoczna na tle gwiazdozbioru Panny. W jej pobliżu dostrzeżemy też Wenus (–3,9m). Marsa (–2,1m) zaobserwujemy w pierwszej połowie nocy w konstelacji Ryb. Jowisz (–2m) i Saturn (0,6m) są widoczne wieczorem na tle gwiazdozbioru Strzelca. Urana (5,7m) poszukajmy w Baranie. Planetę da się podziwiać do wczesnego ranka, a 5 listopada znajdzie się w opozycji do Słońca. Neptun (7,8m) jest widoczny do wczesnego ranka w Wodniku, Pluton (14,3m) – wieczorem w Strzelcu. Ceres (9m) zobaczymy w pobliżu Neptuna w gwiazdozbiorze Wodnika.

Śladem Księżyca i planet

Trzynastego listopada Księżyc odwiedzi Wenus i Merkurego w Pannie. 19 listopada zobaczymy Srebrny Glob koło Saturna i Jowisza w Strzelcu. 25 listopada wieczorem wybierzmy się na podziwianie Księżyca w pobliżu Marsa.

Wiedza i Życie 11/2020 (1031) z dnia 01.11.2020; Głowa do góry; s. 78