Kosmos

Eksplozja gwiazdy – live

Wybuchy supernowych są bardzo spektakularnymi wydarzeniami, które astronomowie wykorzystują m.in. do weryfikacji teorii o ewolucji gwiazd. Tym razem udało się uchwycić pierwotną falę uderzeniową takiej eksplozji.

Eksplozje gwiazd odbywają się na szczęście bardzo daleko od Ziemi, dlatego możemy je bezpiecznie obserwować. Kosmiczny Teleskop Kepler, umieszczony na orbicie w 2009 r., służy głównie do poszukiwania planet pozasłonecznych, ale od czasu do czasu dostarcza innych bardzo ciekawych informacji.

Pod koniec marca astrofizycy z University of Notre Dame (USA) opublikowali pracę, w której po raz pierwszy opisano bezpośrednią obserwację fali uderzeniowej. Taka fala – wytworzona wewnątrz gwiazdy – rozrywa jej powłokę, powodując wyrzucenie olbrzymiej ilości materii na zewnątrz. Widocznym efektem jest gwałtowny wzrost jasności powstającej supernowej.

Naukowcom dopisało szczęście, ponieważ Kepler był akurat skierowany w dobrą stronę. W krótkim odstępie czasu wybuchły dwie takie gwiazdy, odległe od nas o 0,7 i 1,2 mld lat świetlnych.

Wiedza i Życie 5/2016 (977) z dnia 01.05.2016; Sygnały; s. 15